En funktionell lösning

 
Funktionalitet går före estetik. Om man vill komma vidare måste man ibland släppa på prestigen.
 
Det hände häromdagen. Jag var på tjänsteresa i Västerbottens inland och det hade blivit kväll och jag hade just kommit till hotellet där jag skulle övernatta. Jag var trött och efter en bit mat var jag redo för att sova. Då hände det. Ena skalmen på mina glasögon lossnade. Själva gångjärnet hade spruckit och bort ramlade skalmen. 
 
Just då orkade jag inte bry mig så mycket utan jag tänkte: det löser jag imorgon. Det finns säkert en bit tejp nånstans. 
 
Men jag lyckades inte skaffa någon tejpbit utan fann migsjälv sittande i bilen undrande: hur ska jag nu lösa detta. Det är ju faktiskt lite svårt att köra bil med ett par glasögon som inte sitter ordentligt på plats. Jag rotade lite i handskfacket och hittade där lösningen på problemet - en påsklämma. 
 
Jag klämde fast skalmen med påsklämman och det satt perfekt. Rejält stadigt. Visserligen fick jag förklara för förvånade intervjuobjekt som jag träffade under dagen varför jag hade en påsklämma på glasögonen, men det spelade inte så stor roll tycker jag. 
 
Ibland måste man tänka utanför boxen för att hitta rätt lösning.
 
Väl hemma igen uppsökte jag omedelbart vår lokale optiker som raskt lagade mina glasögonbågar. 
 
 
#1 - Camilla

En lysande lösning! Funktion går före allt, särskilt i akuta lägen! 😂

Svar: Helt rätt!
Per-Anders

#2 - Mia

Jag gillar dina kreativa lösningar! Snyggt, kan bli nästa mode... ;-)

Har man behov av glasögon så är alla sätt att få dem på näsan tillåtna! ;-)

Svar: Så är det.
Per-Anders

#3 - BP

Gud sååååå smart! Du verkar vara väldigt tekniskt begåvad och uppfinningsrik! Å vilken rolig "dörröppnare". Jag menar en påsklämma på glasögonen är ju ett perfekt samtalsämne i några minuter när man ska intervjua/fota en kanske nervös person.

Grattis förresten. Du är i final i Fototriss!

Svar: Dörröppnaren var faktiskt precis vad söm hände. :)
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Hade du haft en klämma å bägge sidor hade det kallats design :)

Svar: Jajemän. Tänkte faktiskt den tanken skälv.
Per-Anders