Vem är egentligen Loa Falkman?

 
Mera funderingar efter besöket i Dalhalla tidigare i sommar.
 
På väg ner mot publikområdet i Dalhalla passerade vi bland annat en souvenirshop. Där kunde man köpa tröjor och andra reklamprylar och på väggen hängde en affish med sommarens program. Förutom kvällens konsert med Roxette kunde vi där läsa att både Ulf Lundell och Marlena Ernman gästat Dalhalla denna sommar.
 
En kvinna intill mig läser högt ur programmet och konstaterar att även Loa Falkman ska sjunga här.
 
"Fast jag vet inte vem Loa Falkman är, bara att han är den nye ICA-Stig", upplyser tjejen bakom disken.
 
Om någon tvivlar på reklam-TVs genomslagskraft så påstår jag motsatsen. I själva verket hävdar jag att det är via reklam-TV vi får våra referensramar och vår bildning. Handen på hjärtat - vad är det egentligen vi diskuterar på fikarasterna på jobbet? Är det aktuella samhällsfrågor? Diskuterar vi hur främlingsfientligheten i samhället ska kunna minskas? Kulturfrågor?
 
Nej, vi diskuterar de senaste intrigerna i ICAs TV-reklam - om operasångaren Loa Falkman är bättre som ICA-Stig än den gamle proggsångaren Hans Mosesson. 
 
Själv tycker jag dock att reklamen från Carlton Beer är bäst.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om dalhalla, ica, loa falkman, reklam, ica-stig
#1 - kalebass

Hans Mosesson ÄR Ica-Stig !
Du har rätt. Tv-reklamen och gratistidningarnas, typ metro, korta information står för materialet. Illa.

Svar: Ja, det är illa.
Per-Anders

#2 - Micke

Jo..ta Ö&B där..."Katsching"...jag o frugan vill ha tillbaka den gamla reklamen...handlar inte mer där i ren protest ;)

Totalt dumt egentligen.....men nåt förstamajtåg har vi ännu ej deltagit i.....jo...tänkvärt det du skriver.

Ha de bra.

Svar: Jo, jag tänkte till inann jag skrev.
Per-Anders

#3 - Mia

Tacksam att jag slipper vara med på era kafferaster. Jag skulle inte ha något att tillföra! ;-) Kan nog undvara den kunskapen också... inte visste jag att Loa Falkman har blivit en ICA-Stig förrän jag läst ditt inlägg. Bloggvärlden kan ge kunskap också...Tack för den!

Svar: Jag delar mer än gärna med mig av min visdom.
Per-Anders