Sommartal med goda visioner

 
Idag har statsminister Stefan Löfvén hållit sitt sommartal. Jag har inte sett det i sin helhet, men däremot sett delar av det och dessutom läst några referat av det. 
 
Jag måste säga att jag tycker det Stefan Löfvén säger känns bra. Han talar som jag förväntar mig att en socialdemokratiskt statsminister ska tala.
 
 "Det är dags att sluta riva, och börja bygga Sverige", sa han bland annat.
 
Vidare sa han: "Jag vill att varje barn oavsett om hen har lätt eller svårt vid skolbänken ska känna: Ja, jag blir sedd, hörd och förstådd."
 
Sånt gillar jag. Alla ska ha rätt att bli bekräftade, oavsett sin förmåga eller sociala ursprung. 
 
Löfvén pratade mycket om invandring i sitt tal. Bland annat sa han:
 
"Vår regering vägrar att acceptera tiggeri och utsatthet. Vi riktar inte vreden mot tiggarna, utan den nöd som skapar tiggeriet". 
 
Bra där!
 
Löfven konstaterade att Sverige tillhör de länder i Europa som drar ett stort lass när det gäller att ta emot människor som flyr från krig och förstryck. 
 
"Jag är stolt över att Sverige aldrig kommer att fly från sitt medmänskliga ansvar. Men vi ska också få andra länder att också göra sitt", sa han. Löfvén sa också att även samtliga kommuner i Sverige måste ta ett större ansvar. Idag är det bara några, menade han.
 
Stefan Löfvén berättade också att regeringen satsar på utbildning för att fler ska komma i jobb. Han presenterade konkreta förslag på hur det ska lösas.
 
I samband med statsministerns tal svämmade Twitter över av diverse näthatare och deras illasinnade kommentarer. Trist, tycker jag. I dessa tider av oro, både inom och utom Sverige, är det viktigt att vi alla hjälps åt och ställer oss bakom de goda krafterna (socialdemokraterna) i kampen mot de onda krafterna (typ SD, näthatare, IS och diverse andra destruktiva knäppisar).
 
Visst, Löfvén presenterade många visioner som säkert är svåra att omsätta i praktiken. Men han har i alla fall goda visioner och det är en bra början.
 
Bilden: Stefan Löfvén, vår statsminister. Företrädare för det goda. Bilden har jag hämtat från socialdemokraterna.se där också sommartalet kan ses i sin helhet. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om stefan löfvén, löfven, sommartal, socialdemokraterna
#1 - KajsaLisa

Tyvärr missade jag att se det live, var ju ute i skärgården. Men jag såg det på SVT play. Gillade talet, raka puckar.

Svar: Kan man inte se Stefan Löfvén i skärgården?
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Kommenterade just, men du verkar ha problem, kikar in i morgon.

Svar: Do it!
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Okej, nu verkar det funka, såg inte talet live eftersom jag var ute i skärgården. Kollade det på SVT play och gillade det, raka puckar.

Svar: Ibland markeras dina kommentarer som spam. De syns först när jag publicerar dem. Vet inte varför.
Per-Anders