Varför spela teater? Jag har ju min iPhone!

 

Är du en skärmsneglare?

 

I gårdagens sändning av Aktuellt (SVT2) handlade ett av inslagen om våra nya vanor vi fått med anledning av att vi ständigt är uppkopplade. Skärmsneglare och onlinetics är tydligen ord som används för att beskriva när vi vanemässigt (tvångsmässigt) sitter och pillar på mobilen vid alla möjliga och omöjliga tillfällen. 

 

En studie om detta har gjorts vid Göteborgs universitet och frågan som ställdes i inslaget var: klarar vi av att ständigt kunna nätverka digitalt, samtidigt som vi ska förhålla oss till de människor vi har i vår fysiska närhet?  

 

Jag har tidigare bloggat om det här där jag slår fast min rätt att surfa när jag äter.

 

Jag menar, vad är alternativet?

 

Om jag vill ta del av nyhetsflödet i min mobil när jag är bortbjuden på middag (eller på fest eller nån annanstans där jag är bland andra människor), då måste jag få göra det. Behöver det innebära att jag är oartig?

Är det mindre oartigt när bordsgrannar dränker oss övriga med sina egna, aldrig sinande, flöden av skryt och egocentriska berättelser om sina inbillade storverk? I sådana situationer har jag större utbyte av att kolla Facebook i mobilen.

 

Nä, jag tänker inte spela teater bara för att vara artig.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, skärmsneglare, onlinetics, online-tics, timrå, sundsvall, facebook
#1 - BP

Oooops! Att vara ett gäng som bara umgås utan FB-kollande finns ju knappast längre. Ett minne blott tyvärr.

Hä håller jag inte med dig. Är det fest med kompisar borde det vara "uppkoppligsförbud". Annars kan man lika bra stanna hemma och pilla med sitt FB.

Svar: Men då har ju också kompisarna ett ansvar och involvera samtliga i gemenskapen.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Jag tycker det är oartigt att pilla på mobilen om man sitter i ett sällskap o äter eller fikar.
Känns lite granna som att jag då inte är speciellt intresserad av andra. Man skulle kunna likna det med att du går på middag med vännerna o så tar du med dig ex. en bok, aftonbladet o sitter o läser den istället för att umgås o ha trevligt. :)

Svar: Jo, jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig.
Per-Anders

#3 - Micke

Har fullt upp med att hälla upp whiskey när jag har besök här hemma...och är jag bortbjuden så har jag fullt upp med annat än fb.....men jag förstår tanken.
Har nån snubbe i omgivningen yrkesmässigt...där är fb helt klart ett bättre alternativ än att lyssna på massa skit.


Svar: Precis. Det var så jag tänkte.
Per-Anders

#4 - kalebass

För en gång skull håller jag inte med dig Per-Anders!

Svar: Man kan inte vara ense om allt.
Per-Anders