Okända anteckningar från gatan

 
Påskdagen i Rom. Det regnar ute. Vi har tagit vår tillflykt in i en irländsk pub på Via Nazionale där vi slår oss ner och beställer in varsin pasta carbonara. Genom fönstret ser jag en uteliggare på andra sidan gatan.
 
Uteliggaren har lagt ut ett gäng filtar i ett prång intill trottoaren där han slagit sig ned med sin hund. Bredvid sig har han en kasse med sina personliga tillhörigheter. 
 
Jag zoomar in kameran allt som går och tar några bilder på honom. Han röker. Eftersom jag sitter inne på puben ser han inte mig. 
 
Efter en stund tittar jag ut igen och ser att han håller i något. Först liknar det ett sånt där plånboksfodral till mobiler som är vanliga nuförtiden men efter att jag tagit ytterligare några bilder på honom, och förstorat dem i kameradiplayen, ser jag vad det är.
 
Uteliggaren skriver i en anteckningsbok. Den ser sliten ut med hundöron som spretar åt alla håll. Jag undrar vad han skriver. Skriver han kanske dagbok om livet som uteliggare? Eller löser han Sudoku? Kanske han ritar karikatyrer på folk som går förbi?
 
Blogg100/43
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, resor, Italien, uteliggare, tiggare
#1 - BP

Alltså den uteliggaren ser rent och fint ut tycker jag. Hunden är välvårdad den också. Lite bagage oh prydligt upplagd i en port. Tycker bilden där hans hand ligger på hunden som i sin tur sover på en färgglad matta är så himla mysig på något sätt.

Undrar varför jag gillar den här bilden så mycket spm jag gör, då jag annars är så totalt anti-tiggare. Måste vara hunden, mattan och korsordet han löder...

Svar: Kanske löser han korsord. Fast jag tror att det är lika förnedrande att tigga oavsett om man ser prydlig ut eller inte.
Per-Anders

#2 - BP

"löder" ska vara "löser" såklart!

Svar: Ok.
Per-Anders

#3 - Kenneth

en bra fångad vardagsbild ur samhället

Svar: Det italienska samhället.
Per-Anders

#4 - kalebass

Bedrövligt att det existerar sånt i modern tid. Undrar hur han får ihop mat till hunden...

Svar: Jag håller med. Jag undrar samma sak angående hunden.
Per-Anders

#5 - znogge

Som hundägare berördes jag väldigt illa av alla hudar som hade den sortens tillvaro. Förhoppningsvis blir många behandlade bra men alla blir det inte...

Svar: Jag såg flera uteliggare i Rom som hade hundar. De såg trots allt ut att vara i gott skick.
Per-Anders