Jag är en sann Sverigevänn

 
Sverigevänner.
 
Som så många andra har även jag konstaterat att gårdagens valresultat blev en smärre chock. Sverigedemokraterna fick nästan 13 procent av rösterna och en känsla av obehag griper tag i mig. 13 procent av Sveriges vuxna befolkning vill alltså att vårt land ska ledas av ett parti vars företrädare ägnar sig åt näthat och att hota folk med järnrör. Det bekymrar mig väldigt mycket. 
 
Igår satt jag hela kvällen framför TVn och såg på valvakan. När det slutgiltiga valresultatet stod klart inledde SD-ledaren sitt tal till sina partiarbetare med "Sverigevänner". Jag blev provocerad av det.
 
Jag betraktar mig som Sverigevän. Jag är stolt över att vara svensk. Men för den skull är jag inte emot mångkultur, och jag är definitivt inte rasist. Därför blir jag förbaskad när SD försöker utse sig själva till Sverigevännerna framför andra. 
 
För mig står svensk kultur för öppenhet, solidaritet och och allas lika värde. Det är värderingar som ligger långt bort från SD. Därför betraktar jag inte Sverigedemokraterna som riktiga Sverigevänner. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, val2014, SD, Sverigedemokraterna
 
#1 - BP

Kan bara hänvisa till mitt inlägg idag. Det säger precis samma sak som du - förutom näthatet.
Nej fy F''''''n .-(

Svar: Funderar på att läsa ditt inlägg.
Per-Anders

#2 - Mia

Mycket bra skrivet! Övrig kommentar från mig känns överflödig!

Svar: Mina ord svävar likt visdomens moln över det politiska landskapet.
Per-Anders

#3 - Kenneth

inte mycket att tillägga

Svar: Nä...
Per-Anders

#4 - Micke

Instämmer....

SV: Bilderberg brukar kallas världsregering eller skuggregering. ;)

Svar: Tänk om SD skulle bilda en världsregering. Vilken katastrof.
Per-Anders