Imorgon ska jag dit smärtan härskar


Förmiddagsfika på jobbet. Just som jag tar en tugga på limpmackan känner jag hur det knakar till i kinden. Aj! Jag känner försiktigt med fingret och kan konstatera att en hörntand på höger sida har spruckit mitt itu. Ena halvan sitter stadigt fast medan den andra hänger löst som på ett hårstrå.
 
Så länge jag endast tuggar på vänster sida gör det inte speciellt ont men det gäller att äta försiktigt, annars känns det som om den lösa biten ska lossna helt. Ett blottat innanmäte i tanden skulle antagligen inte vara så mysigt.
 
Nämnda incident inträffade i torsdags, och efter att jag omedelbart kontaktade tandläkaren fick jag en tid imorgon. Undrar om det besöket kommer att göra mest ont i munnen eller i plånboken.
 
Bilden ovan: En lämplig bild till detta blogginlägg är ju naturligtvis en bild på min kluvna tand. Jag stoppade därför in mobilen i munnet för att fota men eftersom mobilkameran har en ganska lång närgräns blev bilden lite suddig. Resultatet kan ses ovan.  
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Tänder, tandläkare
#1 - BP

Outch! Vad gör man inte för bloggen;-) Tandläkaren kommer troligen föreslå ett byte av amalgamfyllningen som jag ser på bilden också.
Lycka till imorgon! Hoppas att det inte svider alltför mycket i munnen och i plånboken!

Svar: Hoppas bara han inte kommer med så dyrbara förslag.
Per-Anders

#2 - Mia

hehe... ett gott skratt fick jag! Mobiltelfonen i munnen.... Härligt!

Apropå på din tand är det förstås inte lika härligt. Man är väldigt känslig där... och jag förstår inte att du fick vänta så här länge. Det måste ju räknas som akut och akuttider må de väl ha!?

Lycka till i morgon och håll plånboken laddad!

Svar: Jag har inte så ont så jag sa det var ok att vänta en vecka.
Per-Anders

#3 - Kenneth

oj inge kul det där o dyrt som sagt

Svar: Ja precis.
Per-Anders

#4 - Veiken

Jag tror att det gjorde ont, både i plånboken och i munnen. Hoppas att din mun och tänder mår bra nu!

Svar: Tandläkaren drog ut den trasiga tanden. När bedövningen släppte gjorde det ganska ont. Så här tre dagar senare mår jag nu ganska bra i munnen.
Per-Anders

#5 - KajsaLisa

Smärtan brukar komma i plånboken precis efter besöket och bedövning hjälper inte.

Svar: Så är det nog.
Per-Anders

#6 - Arvid och Lydia

Den fysiska smärtan må vara brutal och plågsam att genomlida, men smärtan av en mindre fylld plånbok kan aldrig överskattas. :-)

Svar: Man kanske skulle prova nån gång att få en bedövningsspruta i plånboken. Det kanske skulle kännas bättre då.
Per-Anders

#7 - Micke

Lär göra mest ont i plånboken...hörntänder är dyra i underhåll...hoppas det gick bra.

Trevlig kväll på dig

Svar: Både munnen och plånboken klarade sig ganska bra.
Per-Anders