Så raggar du på tyska

 
Sambon och jag tänker åka på en weekendtripp till Berlin. Vi har bokat flygresan och vi har bokat ett hotellrum. Resan ska ske i början av december och syftet är att vi ska kolla in några av Berlins alla julmarknader. 
 
Kanske ska vi även äta på någon trevlig restaurang och kanske till och med dricka nån öl. 
 
Mina kunskaper i det tyska språket är dock långt ifrån fulländade - i själva verket är de ganska små. Jag vet hur man beställer en öl på tyska krogar (Ein Bier, bitte) och jag vet att titeln på Rammsteinlåten Du Hast betyder du har på svenska. Utöver det är mitt tyska ordförråd ganska begränsat. 
 
Jag har dock en gång i tiden gått en tyskakurs. Det mesta av det jag lärde mig då har jag numera glömt men inför den kommande Berlinresan bestämde jag mig för att försöka friska upp mina ringa tyskakunskaper något. 
 
Så jag laddade ner en app till mobilen, Lingopal Lite, för att träna på de mest elementära tyska fraserna. 
 
Förutom rubriken Grunderna, innehållande hälsningafraser och diverse frågeord, hittade jag även rubriken Flörta i Lingopal Lite. Under Flörta kan man träna på diverse tyska (och i mitt tycke något märkliga) raggningsrepliker, typ:
 
- Ich bin ein Delphin trainer (Jag är delfintränare).
 
- Dein Akzent ist sehr anziehend, Wie gesälls Dir meiner? (Din accent är mycket attraktiv, vad tycker du om min?).
 
- Ich mag eine gute, harte massage ... Bist Du so kräftig? (Jag älskar en god hård massage ... Är du stark?)
 
Kanske jag testar några flörtarrepliler på sambon senare ikväll.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Tyskland, raggningsrepliker, flörta, Lingopal
#1 - BP

Det räcker med en "Berliner Weisse" - testa! Undrar vad du tycker...

Å du ska nog inte lita på den där appen. "Wie gesälls Dir meiner?" ska vara ""Wie gefällt dir meiner?"

PS Är ingen besserwisser, men jag är bra på engelska, tyska och franska;-) DS.

Svar: Det var jag som stavat fel. Det ska vara gefällt.
Per-Anders

#2 - Kenneth

du kanske inte ska använda de på några andra än sambon :)

Svar: Kanske bäst så.
Per-Anders

#3 - Micke

Kan en del Tyska....Raus till exempel betyder: ut ur klassrummet ungjävel ...typ ;)

Nä. Tyskland är fint...det är bara språket som är lite knepigt...men det blir bättre efter en whiskey eller två.

Ha så kul i början av December då.

Trevlig helg.

Svar: Tyska språket blir även lite bättre efter ett par tyska bärs.
Per-Anders