Strokkurs stråle är kokhet och livsfarlig

 
Gejsrar är ett imponerande naturfenomen på Island. Enkelt kan man beskriva en gejser som ett hål i marken där det med jämna mellanrum sprutar upp kokande vatten rakt upp i luften. Under vår resa till Isand för några veckor sedan besökte vi bland annat gejserområdet i Haukadalur där det finns ett helt gäng gejsrar.
 
Varje gejser har ett namn och den mest aktiva i Haukadalur heter Strokkur. Han skjuter iväg sin heta vattenstråle typ var femte minut ända upp emot 20 meter upp i luften.
 
Innan vi gick in i gejserområdet fick vi noggranna instruktioner av turistguiderna att inte gå för nära när Strokkur erupterar. Om man skulle råka få den kokande vattenkaskaden över sig så blir man helt enkelt skållad.
 
Kolla in bilderna ovan och nedan som jag tog på Strokkurs vattenkaskad. Först ser man hur det blir en bubbla som sedan spricker upp i en kollossal mängd vatten som skjuts iväg upp i luften. Jämför vattenkaskaden med hur stora (små) människorna är som står och tittar på.
 
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Island, gejser, gejsrar, Strokkur, turism, resor
#1 - BP

Helt suveräna bilder! Ja där håller man sig gärna på behörigt avstånd - vem vill bli skållad...

Svar: Nej, det vill man inte.
Per-Anders

#2 - Kenneth

häftigt dit skulle jag vilja åka

Svar: Gör det! Island är ett resmål jag kan rekommendera.
Per-Anders

#3 - Mia

Jag noterar att du kallar geisern (heter det så?) för han... ;-)

Island, jag blir mer och mer nyfiken på det landet. Kanske kommer jag att resa dit, vill då göra en rundresa så jag ser det mest vackra.

Svar: Det stavas gejser med j. Jag har för mig att jag läste nånstans att gejsrar har pronomen han. Island rekommenderas starkt som resmål. Ta tid på dig om du åker dit. Det finns mycket där att se, både i naturen och i Reykjavik.
Per-Anders