När vi blir offer för konsumtionssamhället

 
I bilen har jag en GPS-navigator. För mig är den ett ovärderligt hjälpmedel när jag försöker hitta i trakter där jag inte varit förut. Dessutom talar den om för mig hur lång tid jag har på mig att komma fram till den plats jag är på väg till - en utmärkt funktion när jag har en tid att passa, typ 30 mil bort, i mitt arbete.
 
Bra är också att man några gånger per år kan koppla in navigatorn till datorn och på så sätt ladda ner uppgraderingar av kartorna. På det viset hittar navigatorn även på nybyggda vägar och gator.
 
Men nu är tydligen det roliga slut. När jag härom dagen anslöt navigatorn till datorn fanns det ingen ny uppgradering att ladda ner. Ska jag tolka det som att just denna modell, i tillverkarens ögon, nu är för gammal och att man slutat förnya kartorna?
 
Jag köpte navigatorn 2008. Alltså för sex år sedan. Och den fungerar fortfarande perfekt. Men måste jag alltså nu köpa en ny navigator för att kunna hitta om jag hamnar på en nybyggd väg?
 
Att tekniska prylar blir för gamla, medan de fortfarande fungerar, är ett fenomen som blir vanligare och vanligare. På återvinningsstationen här i kommunen ligger det mängder av fungerande tjockTV-apparater som folk slängt när de köpt en ny platt-TV. Jag tycker det känns som ett enormt slöseri.
 
För en tid sedan fick jag ett meddelande i min dator att Microsoft slutat supporta operativsystemet XP (som jag har i min väl fungerande, nio år gamla, dator). I meddelandet stod det att jag borde köpa en ny dator med operativsystemet Windows 8.
 
Jag har en bekant som uppgraderade till Windows 8 och numera inte kan använda sin fotoskanner. Den funkade bara på Windows XP (samt på tidigare operativsystem) men efter uppgraderingen finns inga nya drivrutiner att ladda ner.
 
Förr köpte man nya saker när de gamla var utslitna. Idag måste vi slänga fullt fungerande prylar bara för att tillverkarna med en knapptryckning gjort dem odugliga.
 
Konsumtionssamhället firar hela tiden nya triumfer.
 
Bilden ovan visar en av fläktarna i min PC. Visst, fläkten är lite dammig men datorn funkar bra. Synd bara att tillverkaren upphört med sin support.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Teknik, utveckling, Timrå
#1 - Mia

Konsumtionssamhället är skrämmande. Många "gamla" prylar, typ 2-3 år säljs på nätet, annat hamnar i sopstationerna! Hur kan vi få leva så?

Jag tycker det är tokigt att köpte ny mobil förra veckan, vad ska jag göra med den gamla väl fungerande, en enkel modell... inte lönt att lägga ut den på nätet idag. Sådana säljs nog inte över huvud taget... Än så länge har jag inte gjort något... Har du något tips?

Svar: Nej, egentligen inte. Om det gick att sälja sakerna på nätet så vore det bra. Men ingen vill ju ha de gamla avdankade elektronikprylarna. Alla vill ha nytt. Här hemma köpte vi en ny platt-TV i fjol. Den gamla tjock-TVn ställde vi i ett annat rum som reserv-TV. På det viset slapp vi i alla fall slänga den.
Per-Anders

#2 - Åke

Det värsta av allt att vi bara accepterar det hela... Vi ställer oss i ledet.

Svar: Precis. Jag också, tyvärr.
Per-Anders

#3 - Blåst af Kuling

Det är ju vansinne att slänga det som fortfarande fungerar. Vilket slöseri. Vi jagar efter nya prylar hela tiden i detta konsumtionssamhälle, medan det finns människor på andra ställen i världen som svälter och lever i stor misär. Så ojämnt fördelat det är.

Svar: Jag håller med.
Per-Anders

#4 - BP

Ja du - du kunde inte ha valt en bättre huvudrubrik. Åkte taxi ikväll och taxichaffisen sa att han inte litade på sin GPS i sin 2 år gamla Merca längre... han hade visst hamnat nära vattnet någr gånger , å han var då inte full.

Vad gäller datorn så har ju våran (7 år gammal) kraschat. Köpte en nu med eländiga totalt oanvändbara Windows 8 - ja eller Windows 8.1 som ju sägs "simulera" Windows 7. Ja, inte har jag hittat var och hur än.
Fy f*******n - datorer GPS m m ska bar funka...

Svar: Ja precis. It´s all shit!
Per-Anders