Ibland är det nödvändigt att shoppa i Norge


Idag tog vi en sväng till den norska staden Røros. Där strosade vi runt lite på de pittoreska gatorna och njöt av det soliga, men lite blåsiga, vädret. I Røros finns flera coola butiker och i Røros Lys kollade vi in deras spännande, och egentillverkade, sortimentet av levande ljus.
 
I Røros Lys finns ljus utformade i en rad olika varianter, allt från hjortron och jordgubbar till troll och dödskallar. Medan sambon förtjust kollade in ett ljus utformat som en tulpan hittade jag ett ljus som jag definitivt inte kunde motstå. Trots att det kostade hela 189 norska kronor.
 
Ljuset var utformat som ett ölglas innehållande ölfärgad ljusgelé toppad med skumliknande ljusmassa längst upp. Efter lite funderande bestämde jag att det skulle få följa med hem till Sverige. Expediten lovade 100 timmar brinntid, så med lite god vilja kanske man kan säga att det var värt sitt pris.
 
Jag gillar Norge. Jag gillar naturen där och jag gillar människorna. När jag är i Norge blir jag på gott humör trots att allt där är fruktansvärt dyrt. Smartast är naturligtvis att besöka Norge korta stunder så man slipper handla något, typ förnödenheter som bensin och mat.
 
Undantaget är förståss om man hittar levande ljus i ölformat. Då blir det nödvändigt att handla.
 
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, #blogg100
#1 - Mia

Häftigt ljus, men visst är det ett häftigt pris också! Men frivilligt att handla... ;-)

Jag trivs också väldigt gott i Norge, trevliga och positiva människor. Ibland så positiva att jag funderar över vad som finns under den ytan!? ;-)

Svar: Det kan man undra.
Per-Anders

#2 - Veiken

Hahaha! Vilken tur att ni kom dit så att du fick lite nödvändigheter med dig hem! :)

Svar: Just precis.
Per-Anders

#3 - BP

Coolt! Alltså detta ölglas hade jag inte heller kunnat stå emot, men jag vet inte om jag någonsin skulle tända det. Riktigt, riktigt roligt!

Svar: Jag kommer nog att tända det.
Per-Anders

#4 - Rozie

WOW! Först trodde jag att det var riktiga ölglas och med öl i! Häftigt! =)

Svar: Ja, de ser väldigt naturtrogna ut.
Per-Anders

#5 - Micke

Lite dyrt där borta ;)

Hade också köpt ett ljus om jag funnit det i en affär.

Norge ska jag åka till nu till sommaren, har en bekant där som fyller år, ska bli kul att komma dit.

Ha så gott.

Svar: Norge är trevligt.
Per-Anders

#6 - Tove Olberg

Luktar det öl när ljuset brinner tror du? :) Norge är fantastisk, jag kommer därifrån, men dyrt land att leva i.

Svar: Jo, det är lite dyrt där.
Per-Anders