På väg mot Norge - fast utan passkontroll

Just nu befinner vi oss på några dagars semestervistelse på västkusten, närmare bestämt i Strömstad. Som på så många andra håll i Sverige är det jättevarmt och vi ägnar dagarna åt att bada och åka omkring i bilen (när det är 34 grader utomhus kan det faktiskt vara skönt att ge sig iväg på en halvtimmes bilfärd och få lita svalka av bilens air condition).

Vi bor på en jättetrevlig (och jättestor) camping, stax utanför Strömstad, där vi hyrt en liten campingstuga. Känslan är att vi tillhör de ytterst få svenska campinggäster på stället, ty här är fullständigt belamrat av långliggande husvagnsmänniskor från Norge med både bokhyllor och platt-TV i förtälten.

Att bo på en camping är en bekymmerslös och lättsam tillvaro, långt från vardagens alla måsten. Men vi har dock noterat på webbens nyhetsflöde (vi har naturligtvis våra iPads med oss) att världen står i brand - i Gaza, i Ukraina, och snart också i Norge.

I Norge råder högsta terrorberedskap. Norska myndigheter har fått indikationer att terrorister planerar ett attentat i landet och alla transportvägar in i Norge står därför under största bevakning; flygplatser såväl som landsvägar.

Inte långt ifrån där vi befinner oss nu (typ två mil) finns en av de hårdast trafikerade gränsövergångarna mellan Sverige och Norge, nämligen E6 vid Svinesund. Enligt uppgifter i media kollas här samtliga fordon som passerar gränsen till Norge - och alla i bilarna måste visa sina pass.

För att få en lite fläkt av världspolitiken bestämde vi oss därför igår att ta en sväng till Norge. Kanske skulle jag få möjlighet att fota några k-pistbeväpnade norska gränspoliser, och med riktig tur även få bilder på några terrorister som blir gripna mitt på Svinesundsbron.

Bilkön innan gränsövergången var lång och framme vid tullkontrollen var motorvägen avspärrad och samtliga fordon blev dirigerade till ett område några hundra meter bort. Inne på området fick alla fordon åka genom en stor hangarliknande byggnad full med poliser. Ingen av poliserna tog dock någon större notis om mig och sambon i vår Volvo V70, och vi fick åka rakt igenom - utan att varken behöva visa något pass eller bli kroppsvisiterad.

Lite synd tycker jag. De bilderna kunde ha blivit spännande.

Väl inne i Norge svängde vi av till Halden, en liten stad strax innanför gränsen. Där köpte vi varsin mjukglass och åkte sedan tillbaka till vår lilla campingstuga i Strömstad.

Bilden ovan tog jag i bilen på väg in i den norska polishangaren.

Läs även andra bloggares åsikter om Norge, terrorhot, terrorister, gränskontroll
#1 - BP

1. Norrmän åker ju skytteltrafik in till Sverige för att bunkra. Allt är ju såååå mycket billigare här har jag förstått. Vissa verkar dessutom har valt att "permanenta" sig i landet. Why not. Helt ok.

2. När vi var i Israel ifjol blev vi ytterst sällan muddrade. Vi blev nästa sura, för just vi kunde ju har haft en bomb i väskan. Ungefär som ni som kunde ha haft sprängmedel i "svennebilen".

Svar: 1. Vi träffade på väldigt många norrmän som handlade i Strömstad med omnejd.2. Fast jag hade sett fram emot fina bilder på när poliserna visiterade oss.

#2 - Mia Ahlstrand

Ja ni såg väl väldigt snälla och svenska ut, men det är inget försvar. Har man höjt beredskapen ska man också vara extremt noga med säkerheten. Har nu flygit runt i Sydamerika ett par månader och det är verkligen skillnad på kontroller och kontroller. Är glad varje gång de är supernoga!

Svar: :)

#3 - Mias Mix

Svar: Noggranna kontroller minskar sannolikheten att bovar slinker igenom.

#4 - Lennart

Det är länge sen jag var till Strömstad och Oslo, drygt 20 år sen. Antagligen så bor jag för nära för att åka dit. Innan vi var med i EU så fick jag stanna i vägtullen mellan Danmark och Tyskland för att visa mitt pass men då tittade den tyska tullmannen lite snabbt på mig, min bil och mitt pass och vinkade bara iväg mig. Jag hade en svart Opel Omega kombi med kolsvarta rutor runt om, 5 fjärrljus i fronten och tre antenner. Under huven satt en V6:a som var lite trimmad så bilen gick väldigt fort) När vi sen blev med i EU har jag blivit stoppad två gånger. Den ena gången åkte jag ensam i en vanlig V70, tullmannen vinkade in mig och bad att få se körkortet. När jag visade det såg han mitt jobb-ID och företaget jag arbetar på. Där stod det även säkerhetsansvarig. Han bara nickade och sa att det ser ju seriöst ut, var så god och kör vidare. Den andra gången var nu i maj, då hade jag hela familjen med i en stor Ford Galaxy, min fru och fem barn. Tullmannen bara tittade på oss alla och vinkade iväg oss.

Svar: Så kan det gå.

#5 - Veiken

Det är klart att ni skulle blivit muddrade. Vem säger att någon som ser svensk ut, inte har laddat bilen med sprängstoff? ...

Svar: Det kan man fråga sig.

#6 - Micke

Strömstad gillar jag, har aldrig varit där med man såg ju en del i tv-serien "Poliserna i Strömstad" som du kanske minns, finns på DVD...rekommenderas starkt av undertecknad.

Det där som hände i Norge då, kan inte låta bli att misstänka att det bara handlar om att visa upp sig, kanske få mera anslag...jag litar inte på säkerhetstjänster...men det kan ju vara något där som de fått "nys" om så vad vet en liten svensk som jag om det?;)

Ha en fin helg nu

Svar: Aldrig varit i Strömstad..? Förvånande med tanke på att du bor på västkusten.