Jag har också bitit en annan människa

 
Jag ska erkänna direkt att jag inte är så där överdivet intresserad av det pågående fotbolls-VM. Men jag vet i alla fall så mycket att det äger rum i Brasilien och att Sverige inte är med. Och jag har också noterat att en av spelarna, Luis Suárez i Uruguays landslag, bet en motspelare under en match mot Italien.
 
Det var tydligen inte första gången Suárez bet en motståndare under pågående fotbollsmatch. Vid två tidigare tillfällen har det inträffat, och man kan undra hur denne Suárez egentligen är funtad. Att bitas känns inte så väldigt sportsligt. "Det handlade om frustration i stridens hetta", förklarade dock Luis Suárez  i en intervju i Sports Illustrated. Okej..?
 
Men faktum är att även jag vid ett tillfälle har bitit en annan människa. Och det gjorde jag därför att jag var frustrerad och förbannad.
 
Det hela utspelade sig när jag gick i mellanstadiet och åkte skolbuss till och från skolan. Skolbussen, en minibuss, var oftast fullsatt med elever, och bland dessa fanns en kille som gick årskursen över mig. Denne gosse var, kort sagt, inte alls trevlig.
 
Killen ifråga hade nämligen tagit för vana att nypa mig i benet under resorna med skolbussen - varje tur till skolan, och varje tur från skolan. Och det var inte heller några små försynta nyp han delade med sig av - han tog i med hela handen, och han klämde till allt vad han orkade.
 
Jag hade ständigt ett gäng blåmärken på mina lår.
 
Detta pågick under delar av fjärde årskursen och under hela årskurs fem. Under årskurs sex upphörde hans tilltag helt eftersom han då börjat högstadiet och därmed gick i en annan skola (och åkte med en annan skolbuss).
 
Men när det så var dags för även mig att börja i högstadiet hamnade vi åter i samma skola - och också i samma skolbuss (fast denna gång i en större buss med fler elever).
 
Under hemresan efter min första dag på högstadiet kom Mr Bad Guy från mellanstadiet och satte sig bredvid mig. Med ett hånflin greppade han tag om mitt lår och gjorde sig redo att klämma till. Då brast det för mig. Jag blev så fruktansvärt arg, och utan att tanken hann passera något sorts klokhetsfilter i hjärnan så bet jag killen i handen - riktigt ordentligt.
 
Under stort jubel från övriga elever i bussen kastade sig min plågoande sig iväg bakåt i bussen och sedan dess hände det aldrig någon gång igen att han försökte nypa mig.
 
Översittare ska hållas kort. Fast kanske är det trots allt inte alltid nödvändigt att bitas.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om mobbing, fotbolls-vm, uefa, fotboll, brasilien
#1 - BP

Ärligt talat var det bra gjort av dig. Han plågade dig ju under lång tid - dagligen. Då ska man hämnas och det gjorde du med besked. Suárez hade ju inte plågats alls, å har varit avstängt fyra gånger för sina vampyrtendenser.

Svar: Suarez och jag bits av olika anledningar.
Per-Anders

#2 - Blåst af Kuling

Jag är inte heller intresserad av fotbolls-VM, och jag blir ganska så less när man läser alla VM-statusar på Facebook. Det tjoas och hojtas från alla håll, och man blir nästan "omkullknuffad" av alla hojtande "JAAAA!!!!" & "NEEEEJJJJJ!"-rop.

Du gjorde rätt i att "markera" genom att bita killen. Ett vanligt "Låt bli det där!" hade bara fått honom att skrocka förnöjsamt och han hade fortsatt med otyget.

Svar: Precis. För mig handlade det inte om hämnd utan en markering att jag inte accepterade hans beteende.
Per-Anders

#3 - Lennart

Tror inte jag har bitit någon, kan inte minnas något sånt. Däremot har jag huggit in en gaffel i ena skinkan på en tjej. Vi hade ett litet gruff och hon ville inte lyssna på mig så jag försökte få hennes uppmärksamhet. Det blev fyra röda prickar på skinkan.

Svar: Frågan är om du fick hennes uppmärksamhet eller om hon gav sig av från platsen.
Per-Anders