Det där trädet vid E4 norr om Uppsala

Ibland inträffar saker som gör att man lyfter lite exta på ögonbrynen. Exempelvis när man åker på den nya sträckningen av E4 förbi Uppsala - alltså den där sträckan där hastighetsbegränsningen är 120 kilometer i timmen på motorvägen.
 
Strax norr om Uppsala växer nämligen ett träd mitt emellan de båda körriktingarna. Jag vet inte vilket trädslag det handlar om men grejen är att just detta träd verkar ha blivit en riktig kändis. Trädet i fråga har fått en egen sida på Facebook och i skrivande stund har mer än 53 000 personer checkat in just här.
 
Det handlar alltså om ett träd intill motorvägen. Ett helt vanligt träd.
 
Jag har inget som helst problem med det - tvärtom. Jag tycker det är riktigt kul. Men det intressanta är hur en hajp av det här slaget kan uppstå. Ingen har lagt ner pengar på någon marknadsföringskampanj, ingen har åkt land och rike runt för att hålla föredrag om trädet, ingen har skrivit någon artikel om storyn i Aftonbladet.
 
Ändå har hela 53 000 människor checkat in på Facebook här, vid ett träd på den uppländska slätten intill motorvägen.
 
Jag tycker det är fantastiskt.
 
Jag hittade ett inlägg om trädet på en annan blogg. Läs det här. Bilden har jag lånat från den bloggen.
 
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Det där trädet vid E4, trädet, E4, Facebook, hajp, marknadsföring
#1 - BP

Å ännu bättre - ingen har sågat ner trädet... än:-)

Svar: Vad jag förstått så stod trädet där innan motorvägen byggdes och man lät det avsiktligt stå kvar.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

I dag tappade jag tre löv, 53000 gillar.
Måste fortsätta mitt byggande av sajterna jagharförmycketfritid.com och
intresseklubbenantecknar.nu, ifall folk tröttnar på fejan så kommer jag att bli rik.

Svar: Det gäller bara att hitta hajpen.
Per-Anders

#3 - Micke

Jo..måste vara nån som missat "något" där....eller.?
Men kul att det får stå kvar hur som helst.
För hundratals år sedan fanns inte ett enda träd kvar där jag bor, allt hade gått åt till att bygga Göteborg.
Fint att de planterade nya iallafall...utan träd hade det allt varit lite trist.

Ha de gott nu.

Svar: Fast några träd finns väl kvar i Göteborg?
Per-Anders

#4 - Veiken

Jösses, dubbeljösses. I Thailand har man gigantiska heliga träd - det är nog dags att knyta lite färgglada band kring midjan om det svenska trädet...tur att det inte ett avträde ;)
Svar: Det är många som sitter utmed Göta Älv och fiskar eller badar. Vattnet lär vara "renat" numera. Så det blir en del fiskar på borden!

Svar: Vem vet, det kanske är ett heligt träd.
Per-Anders

#5 - Kenneth

Godmorgon till en solig onsdag :)

Svar: Ja, det verkar bli ett antal härliga dagar framöver.
Per-Anders