Dekadenta killar i överrock

 
Jag har alltid gillat The Beatles. De lyckades med konststycket att skapa musik som både var enkel och glädjefull, men samtidigt också djupsinnig och nyskapande. Deras musikaliska resa var unik. Från enkel hitlistmusik i karriärens början till att så småningom bli ett band, som med djärvhet och kreativitet, förde rockmusikens utveckling framåt. Sgt Pepper, The White Album och Abbey Road kommer nog för evigt att tillhöra rockhistoriens samling av klassiska album.
 
Men när Beatles slog igenom under 1960-talets första hälft blev många i vuxenvärlden upprörda över gruppmedlemmarnas utseenden. De ansågs långhåriga och stå för en dekadent livsstil. 
 
Titta på bilden ovan som är tagen i början av 1960-talet. Fyra unga Beatlesgossar klädda i skjorta, slips och överrock. Signalerar deras utseenden dekadens? Ser de ovårdade ut? Kan man med dagens mått mätt betrakta dem som långhåriga? Knappast! Om man skulle träffa på dessa herrar idag, 2014, skulle i alla fall jag gissa att det var en samling börsmäklare eller nåt. Jag tycker definitivt inte att de ser ut som ett gäng rockrebeller.
 
Tiderna förändras.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Beatles, musik, dekadens, frisyrer
#1 - Åke

Börsmäklare exakt!!! Nästa gissning skulle bli hög studerande...

Svar: Precis.
Per-Anders

#2 - Anneli

Jag är också en stor diggare av Beatles. När det spelas en Beatleslåt på radion sitter texten fortfarande konstigt nog.
Och visst ser de prydliga ut, tiderna förändras verkligen!

Svar: Jo, Beatleslåtarna sitter perfekt.
Per-Anders

#3 - Bp

Dekadent - absolut inte! Har alltid tyckt att killarna ser ut som typiska engelska skolpojkar, private school du vet. Love Beatles!

Svar: All you need is love.
Per-Anders

#4 - Bp

Dekadent - absolut inte! Har alltid tyckt att killarna ser ut som typiska engelska skolpojkar, private school du vet. Love Beatles!

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Linnea

slösurfar o hitta hit. Kan bara konstatera så många fina bloggar som man ingenting vet om.
Beatles ser ju ut som rena svärmorsdrömmen i alla fall ifall man jämför hur det såg ut senare.
tack för titten, kanske jag trillar in någon gång igen.

Svar: Välkommen åter.
Per-Anders

#6 - KajsaLisa

Men det fanns dom bland dom dekadenta som sa ifrån tydligen 1964 :) . Snappade upp det här klippet när jag var på hans utställning på Viktoria and Albert i somras, kollade och den fanns på youtube.
Dålig kvalitet men klart sevärd.
http://www.youtube.com/watch?v=m5zxeLwUSdk

Svar: Visste inte att David Bowie var 17 år 1964.
Per-Anders

#7 - Lotta

Vi fick TV sent hemma hos oss. Det var tack vare att min pappa gillade boxning vi äntligen TV till mig och min brors glädje. Beatles växte jag upp med och jag glömmer aldrig pappas reaktion då jag ville lyssna på dessa grabbar. Både radio och Tv stängdes av då jag började rocka. Yngve Stoor var det enda som var något att lyssna till enligt pappa. Underbara pappa, nu får han stå ut med både det ena och det andra då jag bestämmer vad som ska komma ur mina högtalare :-)

Trevlig helg!

Svar: Jag minns att Povel Ramel i en av sina sånger sjöng om Yngve Stoor och Tumme Liten.
Per-Anders

#8 - Micke

Har ju hört hur min mormor en gång i tiden förfasade sig över alla ungar som plötsligt skulle ha "Beatles-lugg".

Mor min hade ett litet helsike när hon med sin bror satt med en rullbandspelare som fanns förr gömd bakom tv,n och försökte spela in Beatles från tv,n medan mormor tillsammans med sin syster satt i bakgrunden och högljutt förfasade sig över detta okristna beteende på TV.

Ja jösses...!! :)

Svar: De skulle bara ha vetat hur det kom att se ut 2014.
Per-Anders

#9 - kalebass

Ja tiderna förändras. Det känns som ett annat liv. Minns så väl när dom slog igenom. Ren o skär nostalgi !

Svar: Beatles var bättre förr.
Per-Anders