Jag är kreatör, inte administratör

 
Mellandagar.
 
Såna där underbara dagar då ingenting finns på agendan. Ingenting. Bara kravlös avkoppling och ett konstant lugn i kroppen.
 
Fast när man kopplat av i typ fem dagar i sträck, och det lutherska arvet börjar göra sig påmint därför att man bara sitter där och latar sig, då känner man att man kanske, kanske, skulle ta och göra nånting - exempelvis sortera några av de där pappers- och tidningshögarna som av någon anledning växer okontrollerat på olika platser i huset.
 
Det var just en sådan pappershög jag ägnade gårdagen åt att sortera, vilket resulterade i att en stor del av innehållet i högen gick rakt ner i pappersåtervinningen. 
 
I högen fanns bland annat ett tiotal oöppnade orangea kuvert, såna där man får varje år som handlar om ens pension. 
 
Alltså. Jag påstår att det svenska pensionssystemet är orättvist och odemokratiskt. Varför är det bara de som är intresserad av ekonomi och siffror som ska gynnas?
 
Jag menar, det är ju bara dessa personer som har förmågan att göra bra analyser av hur man ska lägga upp sitt pensionssparande. Vi övriga som bara får förhöjt blodtryck och nervösa kroppsryckningar av "informationen" i de oreangea kuverten - vi är ju helt rökta i sammanhanget.
 
Själv hatar jag siffror och är fullkomligt ointresserad av både spel och ekonomi. 
 
Däremot gillar jag att fotografera, lyssna på musik och att forma ord till skön lyrik. En sån som jag måste väl också få chansen till en bra pension. Exempelvis - om man vänder mobilen åt rätt håll när man videofilmar borde ligga till grund för hur bra pension man får. Inte bara hur bra man är på att räkna. 
 
Diskriminering är vad det är.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Pension, pensionssparande, Oreange kuvert, mellandagarna
#1 - Micke

Är inte så överförjust i det nuvarande pensionssystemet heller....hoppas och vill tro att de hittar på nåt annat....återstår att se.
Om 19 år fyller jag 65....undrar om det ens finns ett pensionssystem då och allt istället styrs av privata aktöret?

Men hur det än är med det....ha en skön helg nu...det ska jag.

Svar: Precis. Det jag inte gillar att är att pensionens storlek avgörs av hur man placerar sina pengar. Då blir det ett spel och det är fel, tycker jag.
Per-Anders