Jag tror min mobil tycker om mig

 
I bland är jag ute och promenerar i motionssyfte. Jag brukar gå lite olika sträckor runt centrala Timrå, och oftast tar promenaden nånstans mellan en halvtimme och en timme. Ambitionen är att jag ska promenera typ tre gånger i veckan. Vissa veckor blir det fler (inte så ofta), andra veckor blir promenaderna färre (oftast). Men jag brukar tänka att den bästa motionen är den som blir av. 
 
När jag är ute och går brukar jag starta appen RunKeeper i min mobil. Med den kan jag se statistik över mina promenader - hur lång tid varje promenad tog, hur lång sträcka jag gått och hur många kalorier jag förbrukade. Det sista värdet är alltid kul att titta på - att man förbrukat 300 kalorier blir liksom en bekräftelse på att man är en duktig motionär. 
 
Fast härom dagen visade RunKeeper att den lever ett eget liv - och att den faktiskt bryr sig om mig. Jag hade tagit en promenad till Coop, tur och retur, och handlat en påse frukt och en brödlimpa - en promenad på totalt en dryg halvtimme. Den här gången glömde jag dock att starta RunKeeper, vilket jag blev varse när jag promenerat färdigt. Några minuter efter att jag kommit hem fick jag nämligen ovanstående meddelande på mobilen. 
 
Tydligen hade RunKeeper-appen (trots att den inte var igång) noterat att jag varit ute och rört mig, och blev uppenbarligen lite sur över att jag inte hade startat den. 
 
Visst är det fantastiskt! Bara för att min mobil tycker om mig så mycket, och inte vill att jag ska missa mina bortpromenerade kalorier, ger den mig en tillrättavisning. Är inte det kärlek?
 
Fast jag har ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag ska tycka om RunKeepers omtanke. Med våra mobilers hjälp (som de flesta av oss bär med oss överallt) gör vi det möjligt för företag, och andra aktörer i samhället, att ständigt övervaka oss. Att jag får en påminnelse från en promenadapp att jag ska starta den är kanske inte hela världen, men möjligheterna till övervakning en smartphone ger är faktiskt lite skrämmande. 
 
Men i fortsättningen glömmer jag i alla fall inte att starta RunKeeper.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om RunKeeper, övervakning, storebror, iPhone, kärlek, motion, träning
#1 - Micke

Jo...övervakningssamhället har ju utvecklats något enormt...men att en app gör på det viset är ju knepigt...tycker du ska ta ut batteriet ur telefonen nästa gång du tar en promenad, för säkerhets skull ;)

Ha de bäst.

Svar: Fast då får jag ju inte veta hur många kalorier jag förbrukat.
Per-Anders

#2 - BP

Big Brother is watching you - vart du än går/springer = befinner dig. Egentligen dåligt. MEN för sjuka människor kan det vara räddningen.

Usch så negativt tänker du nu. Men min jag har viss erfarenhet av Runkeeper som livsräddare - dock inte med mig i huvudrollen. DS.

Svar: Visst, jag klagar inte på RunKeeper. Jag tycker den är cool. Det där med RunKeeper som livräddare, det skulle jag vilja läsa om på din blogg.
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Tänk på att alla dina kalorier är registrerade hos CIA:

Svar: Det skulle inte förvåna mig.
Per-Anders

#4 - Veiken

Det är alltid skönt att vara omtyckt. Lite tveksamt med Runkeeper dock. Du är i alla fall registrerad! ;)

Svar: Även mina kalorier kanske är registrerade.
Per-Anders

#5 - Mia

Samma med Goggle som scannar av vad vi intresserar oss för via internet. Sänder sedan reklam till oss som kan vara intressant för var och en... Storebror har verkligen koll på oss!

Svar: Ja, så är det.
Per-Anders