Tagen bakifrån av en BMW

 
Det finns vissa saker som är självklara när man kör bil. Man är nykter, man har bilbältet på sig och man håller hastighetsbegränsningarna. Om alla förare i trafiken skulle följa de självklarheterna skulle antalet dödade i trafiken minska rejält. Det är jag övertygad om.
 
Visst, ibland händer det att även jag hamnar några kilometer över anvisad maxhastighet men det finns situationer då jag inte överskrider hastighetsbegränsningen en millimeter. Det är när någon annan bilist lägger sig tätt bakom mig och hetsar och vill höra om.
 
Om jag exempelvis kör 90 km i timmen på en 90-väg, och det plötsligt från ingenstans dyker upp en bil bakom, vad gör jag då? Om det funnits en vägren skulle jag naturligtvis köra åt sidan men om det inte finns det har jag ju inget annat val än att köra vidare. Men jag tänker definitivt inte öka farten och bryta mot hastighetsbegränsningen bara för att bakomvarande bil nästan kör in i min bil bakifrån.
 
Att man råkar ut för fartgalna medbilister på vägarna är inte ovanligt, och inte sällan kör dessa BMW. Jag undrar varför det är så. Har BMW-förare rent generellt mer bråttom än andra? Eller är dessa förare så uppslukade av sin självgodhet, just därför att de kör BMW, att de ser övriga bilister på vägen bara som någon sorts kuliss? 
 
Jag bara undrar.
 
Bilden ovan. Jag försökte fota en bakomvarande BMW i backspegeln men det gick inte så bra. Lyckades inte få med bilen bakom på bilden.
 
Läs även andra bloggares åsikter om BMW, trafiksäkerhet
#1 - BP

Va! Du är ju en trafikfara - fota bilen bakom när du kör framåt i 90 km/tim;-)
Håller helt med dig om BMW förarna som här i 08 inte heller stannar vid övergångsställen, å ofta är det faktiskt kvinnor som rattar bilen. Inte långt efter i avsaknad av trafikvett är AUDI förarna, å då handlar det mest om killar faktiskt. Ganska konstigt!

Svar: Konst eller konstigt.
Per-Anders

#2 - Tony

Man kan också skrämma skiten ur bilföraren i bilen bakom med en tusendels panikbromsning på 90-väg, för att illustrera vad som kommer att hända om något dyker upp framför min bil. Denna typ av förare är ytterst rädda om sin logga på motorhuven för utan den ser vi ju inte i backspegeln om det är en BMW eller en Hyndai.

Svar: Bra idé där.
Per-Anders

#3 - AnnaKK

Det finns inget som förbjuder att man kör långsammare än angiven hastighetsgräns, så 85 km/h brukar jag lägga mej på när nån kör upp på det där viset "i röven" på min bil... :-)

Svar: Å andra sidan kan det också vara störande när folk kör omotiverat sakta...
Per-Anders

#4 - Mia

Jag är helt ointresserad av bilmärken så jag fattar ju inte att det är en BMW.. Men kanske finns det en frikort för BMW att åka fortare än alla andra... ingår liksom i prise... !?

Svar: Kanske är det så.
Per-Anders

#5 - Micke

Jo...om alla lugnade ner sig lite så hade olyckorna minskat en hel del..för att inte säga helt och hållet.

BMW har jag aldrig gillat...gillar inte känslan bakom ratten på de bilarna..knepigt..!

Ha så fint nu och trevlig helg :)

Svar: Själv har jag faktiskt aldrig ens provat att köra en BMW.
Per-Anders

#6 - Åke

Jag har sneglat åt en BMW i många år och nu vart det äntligen en i sommar tillsammans med Dodgen. Jag har haft tjänstebil i över 6 år (Toyota, och två Ford kugor) och jag sa att nästa nya bil ska bli en BMW. Nu vart det inte en ny, för jag bytte jobb så därav har jag inte tjänstebil längre. Och då vart det en begagnad BMW. Jag har åkt totalt över 30 tusen mil de senaste 6 åren, så jag ångrar inte mitt BMW val. En BMW har många smeknamn, men kärt barn har ju många...

Svar: För ett par år sedan åkte jag som passagerare i en ny BMW av lyxigare modell. Visst var det en häftig bil men jag skulle nog aldrig ha råd att köpa en själv.
Per-Anders