Både Obama och Greider i stan

Den amerikanske presidenten Barack Obama har besökt Stockholm idag. Där fick han frågor om han verkligen ville bomba Syrien. "Ja", sa Obama. 
 
Jag ska erkänna att jag är besviken på Barack Obama. När han blev vald till president tyckte jag det kändes bra. Han ville införa ett sjukvårdsreform som gav fler än de rika möjlighet till en trygg sjukvård. Han verkade stå för något annat, sundare, än amerikanska presidenter brukar stå för.
 
Men när han tappat masken visar det sig att han bara är en war president som alla de andra. Visst, den amerikanska militärmakten har säkert en osynlig pistol i nacken på sin president och om inte Obama säger som militärerna vill så trycks pistolen av. Men ändå, Obama är bara en amerikansk president som alla de andra.
 
I kvällens sändning av Aktuellt läste min favoritpoet Göran Greider en egen betraktelse över dagens Obamabesök. Betraktelsen var klockren och kommer här:
 
natt drömde jag något jag aldrig drömt förut.
Jag drömde att det amerikanska herraväldet nått ett slut.
Jag drömde att president Barack Obama bodde i det svarta huset
och att inga drönare mera blixtrade i solen och i ljuset.
 
Han kom gående som en vanlig man på en gata i stan.
Han hälsade på alla presidentens män och kvinnor och små barn.
Han sa att han insett att livet är för kort för att bara vara amerikan.
Han sa att han begär asyl och hoppar av i den här stan.
 
Men jag vaknade ur en verklighet som bara var en dröm.
Jag såg alla avspärrade gator och poliser kring Stockholms ström.
Jag såg en undergiven svensk statsminister och en krypande Carl Bildt.
Jag såg en stad som blivit en inspelningsplats för en amerikansk film.
 
Jag såg ett litet land som plötsligt krympte lite till.
Barack Obama är i Stockholm och Stockholm är ett Capitol Hill.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Barack Obama, Obama, Göran Greider, dagsvers, betraktelse
#1 - Mia

mmm har inget att tillägga... Allt är redan sagt av dig och Greider.

Svar: Göran Greider är toppen. Nästa gång jag går till frisören ska jag be att få bli klippt som honom.
Per-Anders

#2 - Jessica Högberg

Ja, vad ska man säga... Det positiva med besöket är att stockholms gator var tomma igår... härig syn!

Svar: Jag har inga problem med att Obama besöker Sverige, tvärtom. Det är bara häftigt med lite uppståndelse.
Per-Anders

#3 - BP

Håller inte alls med här, speciellt inte med Greiders reflektioner.
Sverige har inte krympt genom Obamas besök, tvärtom. Vår vackra huvudstad har kablats ut över hela världen och stärkt sitt "varumärke" genom att världens viktigaste man besökt Sverige.
Dessutom fick SÄPO lite träning att organisera ett sådant "spektakel". Utmärkt, vi är ju alldeles för blåögda annars.
Å visst var Stockholm en spökstad igår och även idag, vilket var ju nödvändigt för att garantera Obamas säkerhet. Det står jag gärna ut med.
Att han vill stoppa Assad har jag viss förståelse för. Om han inte stoppas effektivt nu är det kanske fler som följer efter. Inte så roligt att mörda små barm med Sarin...
Någon måste agera här och jag tycker nästan synd om Obama att det alltid är USA som vågar agera. Det tycker jag är strongt!

Svar: Fast det är ju ännu inte helt klarlagt vem som ligger bakom gasattacken. Och vad jag förstått är ambitionen med att bomba Syrien inte att får bort Assad utan bara vedergällning. Risken är väldigt stor att civila dödas helt i onödan.
Per-Anders

#4 - Micke

Nån slags konsekvens måste det ju komma när man använder kemiska vapen.
Gillar OBAMA jag...fast jag är inte förtjust i vapenmakten USA..det är vapenindustrin som styr det där landet tycks det..man tjänar mycket pengar på sina krig där..några få...de som betalar är det amerikanska folket.


Jo..OBAMA lyckades med det som miljönissarna har velat göra länge..han tömde Stockholms innerstad på biltrafik..det är inte dåligt det ;)

Svar: Och luften blev tydligen mätbart bättre...
Per-Anders

#5 - kalebass

Vi kan vara tacksamma över att det finns människor som Göran Greider. Det finns inte många kvar som ser klart!
Det är förvånansvärt att inte USA lär av sina misstag. Har dom glömt vad som hände i Vietnam och Irak? Jo,visst är det vapenindustrin som styr!

Svar: Göran Greider for president!
Per-Anders