Jag har sett datorns innersta väsen. Där är det hett

 
Jag har haft min PC i sju år. I datorvärlden är det att jämföra med att man kör omkring i en T-Ford, men trots sin ålder har min stationära dator funkat bra. Ända fram till i somras nån gång. Då började den plötsligt slå av sig själv, vilket inträffade gång på gång, ända tills den nästan inte gick att starta.
 
"Overheated" stod det på skärmen varje gång den slog av sig vilket naturligtvis kan tolkas som att den blivit för varm.
 
Efter att ha konsulterat en av familjens yngre datorkunniga förmågor så öppnade jag sidostycket på datorburken för att ge mig på operation rengöring. För ändamålet hade jag köpt en burk tryckluft som jag blåste rent med i diverse kylflänsar och fläktar. Mycket damm var det.
 
Efter det startade datorn snällt igen, och fungerade faktiskt ganska bra, men efter ett tag började den att krångla igen. Återigen konsultation av den yngre förmågan som den här gången bytte datorns nätaggregat. Igång igen med datorn som funkade en stund men snart kom meddelandet "overheated" igen och datorn stannade. 
 
Vid den här tidpunkten hade jag nästan gett upp och började så smått vänja mig vid tanken att datorn var slut. Forewer. Vår yngre förmåga hade emellertid inte gett upp utan sa "vi ska kolla CPUn". Det är nämligen väldigt viktig (har jag lärt mig nu) att kylflänsen sitter ordentligt fast mot CPUn. Och för att värmen (en CPU blir oerhört varm, har jag också lärt mig nu) ska kunna ledas bort från CPUn så bra som möjligt måste man ha kylpasta emellan. 
 
Och för att göra en lång historia ännu längre så åkte jag till Kjell & co och köpte en pytteliten tub kylpasta för 99 kronor som den yngre förmågan applicerade mellan kylflänsen och CPUn.
 
Och nu funkar datorn hyfsat bra igen. 
 
Fast oftast använder jag ändå min iPad.
 
Bilden ovan visar min dators innersta väsen, CPUn. Ovanpå den sitterylflänsen och kylfläkten.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om CPU
#1 - Kenneth

Trevlig Helg

Svar: Detsamma!
Per-Anders

#2 - Åke

Det kan tyckas att man lever i en konstig manick värld egentligen... Men när det kommer sådana här problem vägrar jag att ge upp för sånna här små saker. Nu är det väldigt viktiga detaljer som ska lira ihop! Min burk närmar sig årgången liknande T-forden också... Men en ny stapel är på väg ihop... Allt sitter egentligen där förutom alla program och virus skydd... Jag blåste faktiskt min för 14 dagar sedan... iPad är smidigt ja, men den har sina begränsningar...

Svar: Nackdelen med en iPad är att den inte går att rengöra med tryckluft på burk. Tror jag i alla fall...
Per-Anders

#3 - Micke

Jo..kör ju på med mina gamla burkar jag..har ju en padda jag med ..men de gamla trotjänarna håller ännu..fast när de är "körda" så är de "körda" men det är otroligt hur länge man faktiskt kan hålla igång en sådan här.

Jo..blir en lugn helg här..grannens DVD fungerar ju nu..så..inga stänkare denna helg ;)

Ha de bäst.

Svar: Med litet tryckluft på burk kan man hålla en dator vid liv hur länge som helst.
Per-Anders

#4 - BP

Min stationära är lika gammal som din...
Å tack för dessa tips som jag ska komma ihåg när min T-Ford visar tendenser av overheating.

PS. Maken rengör datorerna med dammsugaren (bara röret), då slipper man allt damm. DS.

Svar: Man kommer åt bättre med tryckluft på burk.
Per-Anders

#5 - Lennart

Jag hade en stationär dator för ett antal år sen. När den var 3 eller 4 år så började den bete sig underligt. Den låste sig plötsligt, ibland gick det inte att stänga eller sätta på den. Några gånger då jag kom hem från jobbet så hade den startat sig själv!

Svar: Kanske den blivit dammig inuti. Tryckluft på burk kan vara lösningen.
Per-Anders

#6 - annika

Åh, så trevligt att det finns någon som har äldre dator än jag. Min PC är drygt fyra år och håller den lika länge till är jag nöjd. Men det tror jag inte för den krånglar lite uti mellanåt...

Svar: Ge datorn en omgång med tryckluft på burk och det sker underverk.
Per-Anders