Det godas kamp mot det onda

 
Jag har just suttit och kollat på partiledardebatten på TV (Agenda, SVT 2). Jag känner mig lite matt. Tonläget i debatten var tidvis ganska högt men egentligen framkom inte så mycket nytt. De borgerliga partiledarna och den socialdemokratiske partiledaren Stefan Löfvén skyllde allt elände på varandra och sverigedemokraten Jimmie Åkesson skyllde allt elände på invandrarna. 
 
För övrigt minns jag inte så mycket av vad som sas under de två timmar debatten pågick. Ordflödet var ju så att säga ganska omfattande. Däremot minns jag att Stefan Löfvén och moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt hade samma färg på sina slipsar. Lila.
 
Man kan undra vilken nytta en sådan här debatt egentligen har. Är den på något vis informativ för de väljare som är osäkra på hur de ska rösta i valet nästa år? Nej knappast. Den här typen av debatter är bara underhållning för de redan övertygade. Vinnare i debatten är inte den som företräder bäst politik utan den som är bäst debattör. De väljare som inte har politik som sitt särintresse (men som är flest till antalet och som är viktigaste att nå med ett politiskt budskap) sitter knappast bänkade två timmar och tittar på politiker som kastar inövade floskler på varandra.
 
För mig handlar politik om ideologi. Det godas kamp mot det onda. Good guys mot bad guys. Därför har det hittills varit lätt för mig att rösta på socialdemokraterna när det varit val. Tyvärr tyckte jag inte Stefan Löfvén riktigt lyckades föra fram budskapet ikväll att det faktiskt är han som leder good guypartiet i samlingen. Kanske borde han ta lite hjälp av vänsterns partiledare Jonas Sjöstedt. Han åtminstone låter som han är snäll.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Partiledardebatt, pldebatt, Agenda
#1 - Tony

Håller med dig. Jag tycker igeologin fått stå tillbaka under många år, där numera allt mixas ihop för att göra väljarna villrådiga.
Moderaterna är numera ett arbetarparti och Socialdemokraterna har alltid varit ett arbetareparti, ett litet "e" är skillnaden men en nog så viktig skillnad i ideologi.

Svar: Moderaterna kanske påstår att de är ett arbetarparti men de är naturligtvis inte det egentligen.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Kan man rösta lila då ?

Svar: Det blir en röst på både Löfvén och Reinfeldt.
Per-Anders

#3 - BP

Just det, inte satt jag två timmar och lyssnade. Kollade inte alls. Men lila är ju min favo färg, så tack för den viktiga infon;-)

Svar: Kanske kan du starta det lika partiet.
Per-Anders

#4 - Mia

Jag kollade och instämmer i dina tankar. Att debatten ska vara så styrd av programledarna gillar jag inte. Dels tid för varje ämne och vilka frågor som ska komma upp i debatten. Låt dem debattera det de vill, låt dem ha en maxtid att förhålla sig till som gäller hela programmet. Snackar någon för mycket så får de hålla tyst resten av programmet... Låt varje partiledare föra fram de frågor och de program de vill genomföra...

Gårdagens debatt tycker jag blev tråkig ur många synvinklar...

Svar: Och även lite väl lång, tycker jag.
Per-Anders