Besök från vedhögen

 
I somras sågade vi ner en stor björk på vår gård. Eller rättare sagt, vi lejde en kille som klättrade upp i björken och sågade ner den bit för med en motorsåg. Efter det sågade jag björkstammen och grenarna i mindre bitar som jag för närvarande klyver i öppenspisvänliga vedträn. Vartefter vedträna är klyvda så lägger jag upp dem i en vedhög bakom huset.
 
Det var i denna växande vedhög jag för ett tag sedan träffade på insekten ovan. Insekten var ganska stor, uppskattningsvis 15 mm lång, och helt svart. Jag tog ganska många bilder på den och en av dem publicerade jag för snart en månad sedan som ett bidrag till Fototriss. Bilden ovan var en av de övriga bilderna jag tog.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Insekt, foto
#1 - BP

Inte vet jag vad det är för bagge, men riktigt vacker är den!

Svar: En riktig snygging.
Per-Anders

#2 - Micke

Läste 15 cm först o höll på att ramla av stolen här..oj oj..

1.5 cm var mer naturligt..haha..!

Jo..det finns mycket i naturen att fotografera och tur är väl det..annars hade det varit lite trist.
Men nu ska jag bara invänta att frugan blir klar med tvättstugan här..sen blir det stadsbesök.

Ha de bäst.

Svar: 15 cm hade varit en riktigt maffig insekt.
Per-Anders

#3 - Veiken

Den baggen är faktiskt vacker. Det ser nästan som att den kom från en skräckfilm, där jättebaggar tar över världen! ;)

Svar: Precis. Håller med där.
Per-Anders