Fototriss: ledande linjer

Ledande linjer handlar om att på olika sätt skapa linjer som leder betraktarens öga in bilden. Min första bild tog jag nu ikväll från en bro över E4 genom Timrå. Med kameran stående på broräcket lät jag slutaren stå öppen 15 sekunder, vilket fick till följd att bilarnas lysen blev till röda och vita linjer. 
 
Min andra bild har jag tagit vid öppenspisen. De två vedträna i förgrunden bildar linjer som leder betraktarens öga in i elden.
 
Den sista har jag tagit vid vårt vardagsrumsfönster. Persiennen bildar linjer som pekar rakt mot... ja, självaste fotografen. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fototriss, ledande linjer, Timrå, foto
#1 - En plats i solen

vilken härlig triss du bjuder på! :)

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Beppan

Kreativt fotad triss!! Här var det verkligen ledande linjer. Den första bilden får ett extra plus i kanten från mig.



Svar: :)
Per-Anders

#3 - Linnéa

Kreativ och rolig som vanligt, kan inte låta bli att le. Vedträt o brasan, kanon!
Ha en bra söndag!

Svar: :)
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Första bilden blev jätteläcker , funderat på att testa det där själv någon gång med det har aldrig blivit av. Sen den sista innehåller verkligen humor.

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Anneli - A'la Foto

Fin tolkning där den översta bilden är superläcker! Vilka underbara färger och snygga ledande linjer!

Ha en skön söndag!

Svar: :)
Per-Anders

#6 - Veiken

Jäklar vilka häftiga bilder! Oups! Nu svor jag - förlåt! ;)

Svar: :)
Per-Anders

#7 - Anna-Lena

Jahadu... det var så jag skulle ha gjort. Tänkte ta en liknande bild som du har tagit. Den första alltså.
Hade bara ca 4 sek. Det gick ju inte.
(Den tredje bilden är också intressant. Här tänkte jag tvärtom. Att "strålarna" gick ut från dig.... inte pekar in...

Svar: :)
Per-Anders

#8 - Gunvor

Såå bra trissat!Häftiga bilder alla tre.Den översta helt suverän!

Svar: :)
Per-Anders

#9 - Micke

Detta var kreativt...häftigt Per-Anders...!

Är ju som jag kanske skrivit tidigare med i en fotogrej på FB..har dock inte haft tid att sätta mig in i det...får ta tag i det nån gång.

Ha de bäst.

Svar: Dax att ta tag i fotogrejen då...
Per-Anders

#10 - Mia

Bättre än så här kan det väl knappast bli! Översta bilden jätteläcker! Tilltalar verkligen mitt öga! De båda andra är inte så tokiga heller... ;-) Grattis till lyckad triss! Kanske dags att köpa trisslott!?

Svar: :)
Per-Anders

#11 - jeanette

Första bilden är SÅ bra den tredje kul.

Svar: :)
Per-Anders

#12 - Kenneth

fina bilder

Svar: :)
Per-Anders

#13 - Åke

Mycket läckert tagna linjer:) Störtskön effekt bland persiennen... skrolla bilden och studera P-A får ni se :)

Svar: :)
Per-Anders

#14 - BP

Alltså ettan är den bästa bilden du någonsin tagit! Den skulle ligga i pressmappen hos Trafikverket - ja den borde ligga där för mig att plocka hem och stoppa in i en av "mina" tidningar.
Å på sista bilden har du t o m en "linjerad" skjorta på dig. Bonus där!

Svar: :)
Per-Anders

#15 - Lennart

När jag var 13 och mitt fotointresse hade börjat tog jag många såna där bilder med lysande streck. Tror jag ställde slutaren på B, tittade på klockan och provade olika antal sekunder. Ibland tryckte jag ner slutaren en stund på måfå. Tycker att bästa effekten blev på vintern när det var kritvit snö ute.

Svar: :)
Per-Anders

#16 - Jah Hollis

Snygga och kul varianter på veckans tema.

Svar: :)
Per-Anders

#17 - Meta

Bra bilder till temat. jg tyckte det var svårt.
Ha en fin dag
Kram Meta

Svar: :)
Per-Anders

#18 - Anita - Malta

Vilken läcker och kreativ triss !! Ettan är otroligt bra och likaså den i mitten. Den sista är skoj och det är det ju ofta hos dig ;-)

Svar: :)
Per-Anders

#19 - Carro´s Fotografiska

Så som du gjorde på första bilden har jag alltid velat göra, men inte vetat hur man gör. Så tack för tipset! Kanske blir att testa det ikväll. Snygga bilder med :)

Svar: :)
Per-Anders

#20 - Annette

Den översta var ju så läcker! Den sista klurig ;)

Svar: :)
Per-Anders