På plats i Rotterdam

Jag befinner mig just nu i Rotterdam. Hit har jag och en kollega tagit oss med flyg, tåg och taxi. I morgon ger vi oss i kast med ytterligare ett färdsätt. Då kliver vi nämligen ombord på ett av företagets transportfartyg för att göra reportage till personaltidningen om arbetslivet till sjöss. På fredag morgon kliver vi av i Hälsingborg och tar flyget hem. 
 
Det ska onekligen bli en spännande resa. Hoppas bara att vågorna på Nordsjön inte blir alltför stora.
 
Här i Nedeländerna verkar det råda fotbollsfeber och redan på flygplatsen i Amsterdam anade vi att något var på gång. Vi såg klungor med fotbollssupportrar (dvs män med profilhalsukar, modell fotbollklubb) och en utställningsbuss utanför flygplatsen som det stod UEFA på. På hotellet där vi bor var restaurangen tidigare under kvällen invaderad av fotbollshuliganliknande figurer (dvs spänniga grabbar med rakade huvuden) som drack öl och pratade engelska. 
 
Vi kollade på nätet och fann att finalen i UEFA Europa League spelas i morgon Amsterdam. Lagen som möts är Benfica och Chelsea. De tuffa grabbarna på hotellet förmodade vi var hitresta Chelseasupportrar.
 
Bilden ovan tog jag ikväll utanför Centralstationen i Rotterdam. När vi klev ut på gatan möttes vi av denna coola vy av skyskrapor som jag raskt föreviga med mobilkameran. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Rotterdam
#1 - BP

Om du bara visste hur avis jag är på dig just nu! Inte bara att Rotterdam är en riktig cool stad med världens godaste Vlamse frites och den lokala sillen så skulle jag inte ha det minsta emot att gå på den fotbollsmatchen. Var där med ett gäng på EM 2000 som pågick i Holland och Belgien. Hade hur skoj som helst.
Ha det bra på båten! Är åksjuketabletter innan;-)

Svar: Hann inte se så mycket av Rotterdam. Bara hotellet vi bodde på.
Per-Anders

#2 - Micke

Chelsea headhunters heter väl de grövsta där?...ett ruggigt gäng...då ska man nog passa sig...!

Synd att det är så bara..fotboll ska ju förbrödra och inte få folk att förblöda :(

Hur som helst...lycka till med båtresan där och hoppas Nordsjön visar sig från sin bästa sida :)

Svar: Jodå. Tillbaka igen kan jag konstatera att Nordsjön var ganska snäll.
Per-Anders

#3 - Micke

Chelsea Headhunters: Dokumentären..lite gammal men nog lika aktuell idag :(

http://www.youtube.com/watch?v=y0nadafM3fY

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Mia

Vad härligt att vara på resande fot... Hoppas få se fler bilder från Amsterdam!

Svar: Inte från Amsterdam men kanske från Rotterdam.
Per-Anders