Fototriss: Byggnader och arkitektur

Veckans tema hos fotoutmaningen Fototriss är byggnader och arkitektur. På den första bilden ser vi Timrås skyline.
 
Om man fortsätter efter Timrås paradgata, Köpmangatan, kommer man till slut fram till simhallen som har ett konstverk på husgaveln.
 
Nere vid Timrås strandpromenad ligger Vivstavarvskapellet som tidigare var en brandstation.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Timrå, fototriss, byggnader, arkitektur, blogg100, #blogg100
#1 - Anneli - A'la Foto

Jag gillar hus som har konstverk på sig...särskilt om det är så fina konstverk som på ditt hus! Och jag gillar verkligen kyrkor! Vackert tolkat!

Ha en skön söndag!

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Aliva och livet

Jag bor ju rätt nära Timrå, men motivet på sista bilden, Vivstavarvskapellet, har jag aldrig sett eller ens hört talas om. Vad fint det var! Måste nog åka dit och kika ngn gång :)
Fin triss!

Svar: Gör det! Kapellet är ett fint fotoobjekt både inifrån och extriört.
Per-Anders

#3 - Longevity - en blogg om hälsa

vilket coolt kapell

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Elisabeth

Fina bilder! =) Den första bilden blev min favorit =)

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Hanna

Gillar Timrås skyline med ICA-butiken i förgrunden, känns exotiskt ;0P Byggnaden på sista bilden är ju hur häftig som helst, kul att höra att det varit en brandstation innan.

Svar: Då det var brandstation använde man tornet till att torka slangarna i.
Per-Anders

#6 - Connie Tornevall

Så läckert trissat! Tänk så många intressanta byggnader man få se! Och dina var ju verkligen trevliga. Nästan så man har lust att ta en sväng åt ditt håll till sommaren ;)

Svar: I ärlighetens namn präglas kanske inte Timrå av så mycket spännande arkitektur. Fast några spännande hus finns det faktiskt, även om jag inte fick med dem på bild den här gången.
Per-Anders

#7 - Connie Tornevall

Färgerna är verkligen mustiga, det är en fröjd att se så klara fina foton! Snyggt trissat!

Svar: :)
Per-Anders

#8 - Tomtan

Måste väl erkänna att jag inte varit i Timrå allt för många gånger.... Men jag har iaf varit dit.... Nu har jag sett 2 trissar på hus som jag aldrig trodde fans :D Nästa gång jag är till Timrå måste jag se mig omkring :D

Svar: En byggnad jag inte fick med på bild denna gång är Merlo slott. Den är fin.
Per-Anders

#9 - Janne

Godmorgon !!!!
Fina färger o fint trissat
Önskar en skön söndag

Svar: :)
Per-Anders

#10 - Tantkalle

Vilket häftigt kapell! Den sista bilden blir favoriten :D

Svar: :)
Per-Anders

#11 - Nukke

Den där brandstationen är intressant !!! och bra bilder alla !

Svar: :)
Per-Anders

#12 - Ingalill

Oj! Vilket stort torn till den lilla byggnaden :)

Svar: :)
Per-Anders

#13 - Aurora

Konstverket är kanon. Sv. på din fråga angående vårt kulturhus Spira. Det brandgula (arkitekten är noga med ordvalet) går igen i hela huset. Trumpeterna fungerar som någon slags förstärkare. Ha dé

Svar: :)
Per-Anders

#14 - Anneli

Vackert och den sista liknar ett dockhus ;)

Svar: :)
Per-Anders

#15 - Violen på Brandholmen

Kul med ett morgonbesök i Timrå! Vilken häftig utsmyckning på badhuset!
( I Burma börjar turismen komma igång, landet är inte så slutet längre. Tillgången på hotellrum är ett bekymmer om turismen ska kunna utvecklas! Ett underbart land att besöka!)

Svar: :)
Per-Anders

#16 - Lena och Tommy

Fina bilder. Gillar speciellt kapellet på sista bilden. Jättevacker!

Svar: :)
Per-Anders

#17 - Linnéa

I Timrå har jag aldrig varit. Kul att få se något därifrån. Snygg gavel på simhallen och kyrkan ser verkligen läcker ut.

Ha en bra vecka!

Svar: :)
Per-Anders

#18 - Mia

När den där kyrkan var brandstation - fanns tornet där då? Satt någon där uppe i så fall och spanade efter brand?

Onekligen vackra byggnader som väcker min nyfikenhet!

Svar: Nja, jag har för mig att tornet användes till att hänga upp brandslangar på tork.
Per-Anders

#19 - KajsaLisa

Första bilden var ju en utmaning, livsmedelsbutiker kommer ju aldrig att få en framträdande roll i arkitekturhistorien, men bilden blev bra. På den andra så livade verkligen konstverket upp gaveln. skrollade snabbt förbi den och trodde det var en klottrare först.
Sen har ni ju landets vackraste brandstation, ingen tvekan.

Svar: Före detta brandstation. Numera Timrås vackraste kapell.
Per-Anders

#20 - jonna d

Jag har nog aldrig varit i Timrå men det var trevligt med en liten presentation. Tycker även mycket om ditt val av vardagliga motiv. Finn triss.
//jonna d

Svar: :)
Per-Anders

#21 - Jah Hollis

Den där småstadsarkitekturen har nog många gemensamma drag i landet, köpcentrum som inte är till för att vila ögonen på och dekorationer på badhusen. Men ett sådant kapell hittar man nog inte på många ställen. Originellt!

Svar: :)
Per-Anders

#22 - Misswhatsit

Fina trissbilder med en glimt av Timrå! Sista bilden blir min favorit:)

Svar: :)
Per-Anders

#23 - Mias Mix

Åh vad fint kapellet är! Svårt att tro att det varit en brandstation...
Såg i en annan kommentar att du semestrat i Celle. Visst är det en underbart vacker stad?! Jobbade som au-pair alldeles i närheten och åkte ofta dit med bussen.

Svar: :)
Per-Anders

#24 - Camilla

Fina bilder på ett fint Timrå :) Mina hemtrakter :)

Svar: :)
Per-Anders

#25 - Tortor

Trevligt detta med att man får se så många platser där deltagare bor.
Fina bilder och snyggt trissat.
Ha det gott!

Svar: :)
Per-Anders

#26 - BP

Har visserligen varit i Sundsvall, men aldrig i Timrå. Med andra ord - stort tack för sightseeingturen där:-)

Svar: :)
Per-Anders

#27 - Ingegerd

Vilken trevlig triss och kapellet är ju bara så fint

Svar: :)
Per-Anders

#28 - Sabina M

Snygga bilder och fina sjöhästar :)

Svar: Tack!
Per-Anders

#29 - Åke

Mycket fina bilder som väcker minnen. Bakom ICA där exakt Björkenhuset nr 2 står tog jag mina stappliga steg på Skogsvägen för första gången. På simhallen tog man sina första simtag, och välldigt många duktiga simmare är fostrad där. Det gamla spruthuset väcker också många minnen, jobbade på fabriken i 23 år så där har man passerat, min farmor föddes en stenkast därifrån.

Svar: Själv är jag nyinflyttad Timråbo (sedan sju år tillbaka) och slås av hur oerhört fult det är i centralorten. De centrala delarna präglas av fula fyrkantiga betonglådor (typ ICA- och Coophusen) och halvt förfallna gamla träruckel. Det lilla kapellet och Merlo slott är däremot fina byggnader. Jag tycker man kunde bygga ett nytt centrum nere vid vattnet intill kapellet med en lite mer spännande arkitektur och sedan riva hela skiten kring Köpmangatan..
Per-Anders

#30 - anki-itte

Den före detta brandstationen är en ståtlig byggnad.

Svar: :)
Per-Anders

#31 - När Annie fotograferar

Så härlig väggkonst i bild nr 2! Och rolig byggnad i bild nr 3, ser lite oproportionerligt ut! :-D Gulligt!!

Svar: :)
Per-Anders