Varför GI-öl när det finns gott öl?

 
Fråga: GI-öl, kan det vara nåt?
Svar: Nej.
 
För ett tag sedan hittade jag en ny ölsort på Systembolaget som jag inte sett förut. Solsidan Premium Dry hette det och på etiketten stod det low carb. Alltså öl med lite kolhydrater. Ölet från Solsidans Bryggeri innehåller nämligen hälften så mycket kolhydrater jämfört med andra motsvarande lageröl och för skojs skull köpte jag en flaska för att prova.
 
Hur smakade det då? Nja, tyvärr inte så gott. Jag tyckte Solsidanölet hade en tunn och vattnig smak, typ som Heineken (ett vedervärdigt pissöl). Det verkar som om inte bara kolhydraterna var borttagna ur Solsidan, även smaken lyste med sin frånvaro. 
 
Nej tacka vet jag Höga Kusten från Ångermanland, ett kraftfullt och välsmakande öl med många kolhydrater. 
 
Mer info om Solsidans bryggeri här.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om öl, Solsidan, GI, LCHF, kolhydrater
#1 - Jah Hollis

Öl för folk som inte gillar öl, kanske?
Här gör dom fint öl:
http://www.gotlandsbryggeri.se
Och här:
http://www.oppigards.com

Svar: Gissar att det ligger nåt i det du säger: öl för folk som inte gillar öl, typ Solsidanbrats.
Per-Anders

#2 - BP

Nej usch, sån't går jag aldrig på. Öl ska vara öl, riktig öl alltså.
Det är kanske därför jag aldrig dricker lätt- eller folköl heller.

Svar: Fast det finns faktiskt alkoholfritt öl som är riktigt gott. Exempelvis tyska Clausthaler och norska Munkholmen.
Per-Anders

#3 - Micke

Öl ska smaka öl...gärna en mastig mörk sak som inger en tillfredställelse för längre tid än bara stunden...jo...så ska de va.

Ha en fin kväll.

Svar: Precis. Så är det.
Per-Anders