Res till Norrland och värmen!

Under den nyss avslutade veckan har det varit rejält varmt ute, särskilt i Västerbottens läns inland (såg nån väderleksrapport att den regionen haft varmast i Sverige). Där var jag i veckan (först i Lycksele, sedan i Vilhelmina) på några korta tjänstebesök och vid ett tillfälle visade bilens utomhustermometer på 26 grader. Riktig sommarvärme alltså. Det var varmare där än det var på Malta (vårt semestermål kommande vecka) i Medelhavet. 
 
Kanske vi skulle valt att resa 40 mil norrut istället för 400 mil söderut.
 
Själv bor jag ju vid södra Norrlands kustland, en landsända där det inte finns speciellt många renar. Därför tycker jag det känns väldigt exotiskt varje gång jag ser en ren, vilket ibland inträffar när jag besöker norra Norrland. Och när jag ser en ren, då vill jag fotografera. 
 
Bilden ovan tog jag i onsdags på E 45 någonstans mellan Dorotea och Vilhelmina. Lokalbefolkningen verkar inte hetsa upp sig nämnvärt när de ser en ren efter vägen. Istället tittar de storögt på mig när jag står på vägen och fotograferar. 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Norrland, sommarvärme, renar
#1 - BP

Är det en ren????!!!!! Trodde det var en älg! Är renar sååååå stora, det visste jag inte.

Om du ska till Malta så undrar jag om du ska träffa Anita!? Malta är en helt underbar ö med Valetta som höjdpunkt. Å grannön såklart. Å kolla färgen på det underbara vattnet mellan öarna!
Ha det så underbart!

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Anonym

Vem sjutton kan låta bli att fotografera när och om man ser en ren !! Snyggt. Hade nog som Beate trott att det var en älg om du inte skrivit ren.

Sommarvärme hos dig, sommarvärme här. Tror att den är något stabilare på Malta än hos er och någon ren lär du inte finna :-)

Var ju tvingen att googla för att kolla vad det är för Public holiday här på fredag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sette_Giugno
Vet inte om du varit här tidigare men missa inte Valletta och framförallt måste ni ta en sväng till grannön Gozo. Welcome to paradise ;-)

Svar: Det bli första gången på Malta för oss. Ska bli riktigt spännande.
Per-Anders

#3 - kalebass

Visst är dom exotiska! Jag har bara träffat en ren EN gång, och blev väldigt förvånad över hur LITEN den var. Nådde mig knappt till midjan. Det var i Handöl, Jämtland.(dom kanske är mindre där..)

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Micke

Lycksele är fint det...har släkt där...fast jag har bara varit där en gång för 25 år sedan...nån gång ska jag återvända dit :)

Jo..när jag fotar här i stan känner jag mig som en turist...man upptäcker saker man inte skulle upptäckt om det inte vore för det där fotandet..jag är en turist i min egen stad...kul.

Svar: Ja, det finns mycket att upptäcka även på hemmaplan.
Per-Anders