Fototriss: småkryp

Veckans tema hos fotoutmaningen Fototriss är småkryp. Idag har jag därför varit på småkrypsjakt och presenterar här vad jag hittat. Översta bilden visar en larv (tror jag). Huvudändan är till höger (tror jag).
 
Hur bär man sig egentligen åt för att hitta fotovilliga småkryp? Ställer sig på gräsmattan och ropar på dem? Nej, det gäller att lyfta på saker där småkryp kan tänkas uppehålla sig. Stenar, till exempel. Under en stenplatta på gräsmattan visade det sig finnas en hel värld av myror och när jag lyfte på plattan blev det en väldig aktivitet. Myrorna verkade inte speciellt roade av solljuset och började med en faslig fart att flytta på alla äggen.
 
Ett annat sätt att komma i kontakt med småkryp är att hålla upp armen och vänta på att en mygga sätter sig på den. Själv behövde jag inte vänta många sekunder, och när myggan på bilden landade på min arm började den omedelbart började suga i sig av mitt blod. Den var så upptagen av sitt sugande att den inte brydde sig speciellt mycket när jag fotade.
 
Om någon undrar så har huden på min arm på sina håll flagnat efter veckans (soliga) vistelse på Malta. 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fototriss, foto, småkryp, myggor, mygga, Timrå, Sundsvall
#1 - axart

Fint fotat, ja se myggen finns det gott om här i norr. Dom bara äter dom, bryr sig inte mycke om nåt annat.

aX

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Mormor

Fint fanget og flott triss. Håper det ikke ble for ille med solbrentheten.
Ha en god søndag.

http://fototriss.blogspot.no/

Svar: :)
Per-Anders

#3 - B i r g i t t a

Usch vilken inkräktare på sista bilden - dock bra fångad :)

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Freja

Vilka härligt närgångna bilder! Inga mygg hos oss, det är nog för kallt och vått, annars hade jag nog oxå fotat mygg, de älskar mitt blod... Och så brukar även mina armar kunna se ut...

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Maria

Fint forad triss med härliga bilder!
Vad stora myräggen ser ut jämfört med myrorna.
Ha en fin söndag!

Svar: :)
Per-Anders

#6 - Connie Tornevall

Vilken häftig triss, ovanligt vinklat! Man får en bättre inblick av bestyren i makrovärlden!

Svar: :)
Per-Anders

#7 - Jah Hollis

Du har verkligen gått in för uppgiften, speciellt till den sista bilden.

Svar: :)
Per-Anders

#8 - Kerstins foto

Snyggt fångat, speciellt myggan. Jag hade inte suttit kvar och fotat, den hade varit bortjagad på en gång. ;)

Svar: :)
Per-Anders

#9 - Violen på Brandholmen

Coolt att fota myggan medan den äter middag! Snygg och varierad triss!

Svar: :)
Per-Anders

#10 - Tantkalle

Ja myggor är det gott om, nästan för många ;-) Fint trissat på småkrypen!

Svar: :)
Per-Anders

#11 - Tina

Småkryp kan vara så äckliga :P Men fina närbilder du fick =)

Svar: :)
Per-Anders

#12 - Sami

Hej
Precis, det gäller att vara kreativ och tänka sig in i krypens liv. Skulle de alltid vilja gömma sig öppet, där alla hot ser dom?, nej!

Fina bilder!

Svar: :)
Per-Anders

#13 - Kaffehörnan

Vad snygga kryp

Svar: :)
Per-Anders

#14 - Åke

Fina bilder på småkrypen :) Exakt så där som din mygga gjorde jag i förra omgången av småkryp, OCH vad gör man inte för fotokonsten? Läckert naturligt trissat!

Svar: :)
Per-Anders

#15 - juanna

Fint fångat o varierat. Det finns så mkt spännande om man böjer sig ner i marknivå!

Svar: :)
Per-Anders

#16 - Micke

Burr..småkryp har ju sin uppgift i naturen..en guds skapelse det också..fast man undrar ju hur en ev skapare tänkte där ibland...urk :(

Men fina bilder blev det...ha så bra nu.

Svar: :)
Per-Anders

#17 - Gunvor

Blä..för myror o mygg! Är stor myrhatare! Myggen har som tur är inte kommit hit än. Hoppas dom inte kommer alls. Bra trissat i alla fall.

Svar: :)
Per-Anders

#18 - Tomas

Måste skaffa ett bra macroobjektiv. Otroligt snyggt! Och läbbigt :D

Svar: :)
Per-Anders

#19 - Lennart

Var till Uppsala några dagar förra veckan och hälsade på min A. Då åkte vi ut till Gamla Uppsala en dag och gick runt där vid högarna. Där såg jag en massa sniglar och andra smådjur på marken. Det fanns visst en del myggor i trakten också upptäckte vi en annan dag när vi var iväg till ett annat ställe. Men de flög bara på A och hunden, mig lämnade odjuren ifred. Antagligen är mitt blod inte så intressant.

Svar: :)
Per-Anders

#20 - anki-itte

Fina bilder av mindre trevliga småkryp. Den gula larven förstör potatis och myggan har randiga ben.

Svar: :)
Per-Anders

#21 - Mia Ahlstrand

Underbara närbilder! Men vete sjutton om jag skulle låta mig stickas frivilligt för att få ett bra foto :)

Svar: :)
Per-Anders

#22 - BP

Även om krypen (undantag myrorna) är i det äckligaste laget måste jag säga att bilderna är helt suveräna. Å vad gör man inte för trissen - man låter sig bitas av en mygga. Vilken hjältemodig insats;-)

Svar: :)
Per-Anders

#23 - Ulla Laiho

Roligt att få följa med på småkrypsjakten. Och jakttur hade du också - fina bilder!

Svar: :)
Per-Anders

#24 - Maria de Suède

Riktigt fina bilder!

Svar: :)
Per-Anders

#25 - ormbunke

OJ vad du offrat dig för att få fina bilder på småkrypen. Ha de gott.

Svar: :)
Per-Anders

#26 - Marit Johansson

:) vad gör man inte för att få en bra bild? Du offrade dig och belöningen blev en kanonbild på myggan!

Svar: :)
Per-Anders

#27 - KajsaLisa

Den mellersta visar ju tt man kan motionera småkrypen så dom inte blir försoffade och den sista att allt är värt att offra för konsten. Kul bilder.

Svar: :)
Per-Anders

#28 - Elisabeth

Usch usch usch för de första två bilderna men den tredje var riktigt snygg! =)

Svar: :)
Per-Anders

#29 - Anni

Att ha sinnesnärvaro att fota en mygga som suger blod - det är starkt! Jag smäller innan jag tänker efter (men en blodig mosad mygga hade kanske också dugt som motiv :-p)

Svar: :)
Per-Anders

#30 - mimmione

fy, den sista bilden gillar inte jag, eller bilden i sig är ju fin, fast myggor tycker jag inte om, de sticks så läskigt, sen kliar det som fasen i flera dar. Snygg triss, eller snygg, krypig triss.....

Svar: :)
Per-Anders