Luftgropar värda en applåd

 
Alltså, det här med att passagerare applåderar när ett flygplan landar. Varför gör man egentligen så?
 
Det här fenomenet var jag med om när sambon och jag flög till Malta för en dryg månad sedan. När planet landade på Maltas flygplats började passagerarna i planet att applådera. 
 
Var det ingen bland passagerarna som trodde kaptenen och styrmannen skulle klara av att landa planet och därför av ren lycka började klappa händer? Eller betraktade passagerarna själva flygturen som underhållning och ville med applåderna tacka besättningen för en fin föreställning? 
 
Själv tycker jag dock inte en fyra timmars flygtur (där det mest spännande är en säkerhetsdemonstration, försäljning av smörgåsar och några luftgropar) som speciellt underhållande. Men det är jag det.
 
Jag vet att applåder i flygplan är en företeelse som mest förekommer på semesterresor till varmare länder. Jag har hittills aldrig varit med om att applåder utbrytit i ett SAS-plan en vardagmorgon på turen mellan Sundsvall och Arlanda. Det händer ju ibland att jag flyger reguljärt i jobbet och någon gång ska jag prova att dra igång en applåd - bara för att se om de kostymklädda businesspassagerarna hänger på.
 
Bilden ovan tog jag på Ryan Airs säkerhetsinstruktioner i planet till Malta. Vid nödlanding ska man alltså ta av sig glasögon, högklackade skor, öronsmycken - och löständer.
 
 
 
Aftonbladet:
 
Läs även andra bloggares åsikter om semester, Ryan Air, applåder, löständer
#1 - BP

Jag har nog bara upplevt applåder på charterresor, både på ut- och hemresan. En enda gång var jag med om att passagerarna applåderade kaptenen efter en minst sagt krångligt landning i dimma. Efter tre landningsförsök tyckte nog också kostymnissarna att en applåd var på sin plats.
Av allt man ska ta av sig har jag (än så länge) bara glasögon. Hoppas jag hittar till rutschkanan;-)

Svar: Jo, efter en dramatisk landning skulle nog även jag applådera.
Per-Anders

#2 - Åke

Ja man har undrat många gånger varför det applåderas... Kanske man känner lättnad av att känna fast mark? Det här med kulhål genom bilen och kanske Luke Lukes skugga därtill skulle sätta griller på många i byn :)

Svar: Fast troligen handlar applåderandet om en turishype.
Per-Anders

#3 - Kenneth

Ja du den frågan är väl berättigad o meddela sen hur reaktionen blev i sas planet :)

Svar: Jag lovar en bloggpost om hur det gick.
Per-Anders

#4 - Veiken

Jag har funderat på att applådera varje gång en spårvagn stannar vid en hållplats! Det är sjukt att applådera när man landar. Det blir mer sällsynt, men jag undrar varje gång varför man gör så.

Svar: Kanske applåder skulle kunna vara ett sätt att tala om för föraren att man vill kliva av, i stället för pling-knappen.
Per-Anders

#5 - anneli

Nej jag fattar heller inte vitsen med det. Fånigt i allra högsta grad.

Svar: Ja precis.
Per-Anders

#6 - Lennart

Jag brukar ju flyga över Atlanten ibland, till USA och Canada. Där är det ingen som applåderar när planet landar. Planet landar och folk reser sig bara upp, plockar fram sitt handbagage och väntar på att få kliva av. Likadant har det varit på mina konferensresor jag har åkt på med jobbet i Europa. Fast det är ju inga charterresor, kanske det är saken?

Svar: Antagligen är det så.
Per-Anders