Hellre Konsertfesten än Gatufesten

 
Så är det dags igen för Gatufesten i Sundsvall. Den här veckan brakar det loss och precis som tidigare år kan besökarna se fram emot fyra dagar med olidlig trängsel, mat på papptallrik och ett gäng halvtaskiga artister på scenerna. 
 
Själv tänker jag inte gå dit. 
 
Visserligen påstår arrangörerna att de i år moderniserat Gatufesten. Bland annat är festivalområdet förändrat och så tar man inträde på onsdagen. Tidigare har ju Gatufestens inledande dag, onsdagen, alltid haft gratis inträde. Men så är det alltså inte längre. Och därmed undanröjdes också den enda lilla spillra av anledning som skulle kunna fått mig att besöka Gatufesten. 
 
I Sundsvalls Tidning läser jag Gatufestens annons och uppräkningen av årets artister. Jag noterar att Magnus Uggla och Maskinen anges högre upp i annonsen, och med större bokstäver, än exempelvis Eva Dahlgren. B-artisterna värderas uppenbarligen högre än de som levererar premiummusik.
 
Själv ser jag istället fram emot Konsertfesten om en månad. Visserligen ser artistuppställningen i nuläget inte speciellt attraktiv ut (toppnamnen är Gyllene Tider och Håkan Hellström) men jag räknar med att arrangören snart tillkännager en stor internationell artist. Ifjol blev det Bryan Adams vilket blev en riktig höjdare. Törs man hoppas på att det blir Neil Young i år?
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Sundsvalls Gatufest, Konsertfesten, gatufesten
 
#1 - Per-Anders

Efter att ha tittat lite närmare på Gatufestens annons ser det faktiskt inte så tokigt ut.
Jämtländska partybandet Ständut Blakk ska ju spela och så serveras det Norrlands Älgkebab. Kanske söker jag upp något hål i staketet och tjuvlyssnar på något band. Om jag har tur kanske någon också går förbi med en Älgkebab som jag kan sniffa lite på.

Svar: .
Per-Anders

#2 - BP

Kan väl säga som så: det var bättre förr. Men sundsvall har iaf två festivaler fler än Stockholm.
Neil Young är en av mina favo artister, så jag håller tummarna för dig.

Svar: Bra. Behöver all hjälp med tumhållandet
Per-Anders

#3 - Micke

Här har vi snart nåt som kallas kulturkalas...det är den veckan lilla Guldkryckan absolut inte beger sig ner på stan..har aldrig förstått vad kultur har med "Kommers" att göra.??

Ha de bäst


Svar: Men om kulturen lockar ut folk på stan, då är det väl bra?
Per-Anders

#4 - Micke

PS: Älgkebab är smaskens ;)

Svar: Jajemän, det är det.
Per-Anders

#5 - Veiken

Det är tråkigt när dom här festerna inte håller måttet. För lite öl i glasen ;)
Här hade vi Göteborgskalaset och det urartade efter några år. Massor av fylla och nästan bara ungdomar ute på stan. För några år sedan ändrades det och blev Kulturkalaset istället. KANON! Det finns något för alla, så vi åker in och är där flera timmar varje dag det pågår! :)

Svar: Låter kul. Jag har hört talas om att det även finns en trevlig stadsfestival i Malmö.
Per-Anders