Besvikelse i TV-soffan

 
Det är måndag och jag ser tillbaka på helgens TV-tittande. Först tänkte jag se Allt faller, den nya humorserien på TV4. I serien medverkar Henrik Schyffert, Johan Rheborg och Jonas Gardell, tre komiker som jag vanligtvis gillar skarpt.
 
Men den här gången uteblev min entusiasm. Visst, det var välspelat och tänkvärt men också fruktansvärd deprimerande. Allt faller kändes enbart påfrestande och efter ett och ett halvt avsnitt (jag såg avsnitten på TV4 play), gav jag upp. 

Mitt andra försök till TV-upplevelse gjorde jag igår då jag tänkte se första avsnittet av TV4s nya serie Familjen Holstein-Gottorp. Serien handlar om en svensk kungafamilj och medverkar gör flera intressanta skådespelare, bland annat Johan Ulveson.
 
Jag hoppades att med Ulveson i rollistan skulle jag få se lite snyggt skojande med kungahuset men så blev det tyvärr inte. Familjen Holstein-Gottorp visade sig vara ytterligare en i raden av tramsserier i överklassmiljö och jag stod ut i ungefär 10 minuter. Sedan stängde jag av.
 
Mitt tredje TV-försök gick dock bättre. Klockan 21.00 igår kväll bänkade jag mig framför TVn för att se första avsnittet av En pilgrims död på SVT1, Leif GW Perssons serie om Palmemordet. Leif GW tror ju inte att Christer Pettersson mördade Palme och i En pilgrims död spekulerar han fritt om hur mordet egentligen gick till. Jag ska helt klart se de tre återstående avsnitten i serien.
 
Tråkigt nog sändes En pilgrims död samtidigt som Agenda på SVT2. Med tanke på allt skräp som visas på TV är det helt otroligt att de fåtal program som är sevärda sänds samtidigt. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Allt faller, TV4, Holstein-Gottorp, Johan Ulvesson, TV, SVT, Palme, En pilgrims död, Agenda
#1 - BP

Sorry Per-Anders jag står (= sitter) här som ett levande frågetecken och undrar vad du pratar om...
Hoppas du kollade Idrottsgalen i stället - men kanske står du då som ett levande frågetecken i stället;-)

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Mia

TV4 tittar jag högst en gång om året på... så där är även jag helt ovetande om vad det är för program du berättar om. Det känns inte som jag missat något heller...

En pilgrims död, såg jag inte heller, trots att den går på TV1, tror jag... Kanske arbetade jag, eller gjorde något annat... minns inte. Sevärd, låter det som... får kolla på webben om programmet finns där. Tack för tipset!

Svar: :)
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Dom måste väl lägga upp det så att sända det lilla som är bra samtidigt, för att få några tittare till den andra dyngan. Själv såg jag Cornelisfilmen på ettan i lördags som jag gillade. Jag har ännu inte bestämt mig för när jag skall titta på TV nästa gång.

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Veiken

Det är inte mycket som kan glädja en TV-tittare. Undrar vem som sätter ihop skiten! ....

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Snejky

Tittade själv på en pilgrims död. Är ju väldigt förtjust i GW Persson... En serie jag kommer att kolla på i fortsättningen oxå....

Svar: :)
Per-Anders

#6 - Micke

Tycker nog Allt faller har potential, det tyckte min fru också..och hon är en kräsen människa hon ;)
Men Gottorp där...urk o fy vilken skit :(

Man kan ju inte gilla allt...här blir det iallafall efterlyst lite senare..det blir man aldrig besviken på.

Ha så fint.

Svar: :)
Per-Anders

#7 - AnnaKK

Jag tittar väldigt lite på TV, men En Pilgrims Död har jag bestämt mej för att se. Hittills har jag lyckats komma ihåg båda avsnitten. :-) Däremot missade jag förra veckans Konstkuppen, men den skadan reparerades med hjälp av Svt-Play på datorn. Men det var bara just det avsnitten som intresserade mej, eftersom det är inspelat här i trakten och det följdaktligen dök upp en och annan person som jag känner/känner till i rutan då. :-D

Svar: Ikväll såg jag andra avsnittet av En pilgrims död. Serien är riktigt spännande.
Per-Anders