Tvärnit Birsta

Som ansvarsfull bilförare tillämpar jag eco driving vilket innebär att jag försöker köra bränslesnålt. Och att köra bränslesnålt innebär att jag varken gasar eller bromsar i onödan. När jag accelererar gasar jag försiktigt och när jag vill stanna saktar jag farten i god tid genom att släppa gaspedalen och motorbromsa.
 
Så här har jag kört bil i flera år och det har till slut blivit en vana. Det känns numera helt naturligt att i god tid släppa gasen i stället för att bromsa. Resultatet har också blivit att bränsleförbrukningen minskat - bra för miljön och i synnerhet bra för min ekonomi.
 
Men så var det detta med gungorna och karusellerna. I takt med att bensinförbrukningen minskat har problemen med bilens bromsar ökat. Flera gånger har jag tvingats lämna in bilen för att reparera olika delar av bromssystemet, bland annat bromsklossar, bromssskivor och vid ett tillfälle till och med ett av bromsoken (många sköna tusenlappar som försvann).
 
Reparatörern på bilverkstaden förklarade för mig att mina dåliga bromsar beror på mitt sätt att köra. Att köra eco driving innebär att man bromsar så lite att bromsarna helt enkelt kärvar fast, och därmed slits mer än normalt.
"Det du sparar på bränsleförbrukningen förlorar du på dåliga bromsar", sa han. "Du måste bromsa mer. Ta för vana att bromsa hårt varje helg när du åker till Birsta och handlar", var hans råd.
 
Så numera är varje lördag den stora inbromsningsdagen. När jag och min sambo åker och handlar i köpcentrat Birsta på lördagarna så passar jag på att bromsa hårt i motorvägens utförsbacke innan jag svänger av till detaljhandelns paradis.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om #blogg100, blogg100
#1 - fotobrus.se

Hur man än gör tjänar bilverkstaden på det.
Du kan ju stänga av motorn i nedförsbacken när du bromsar hårt så går du också eco-drivingvännerna till mötes. Då slår visserligen rattlåset till när du svänger in på avfarten...
och då är vi tillbaka på mening 1 i kommentaren. ;-)

Svar: Precis. Det gäller att välja den metod som gör minst ont.
Per-Anders

#2 - BP

Precis det fick jag också höra för några år sedan, men jag kan liksom inte förmå mig att tvärnita. Däremot ställer jag mig på bromsen vid rödljus och trampar på den ett antal gånger. Vet inte om det hjälper dock...

Svar: Jag tror inte det hjälper om du trampar upprepade gånger när du redan stannat. Däremot kan du försöka köra så fort du kan fram mot rödljuset och sedan tvärnita precis innan bilen framför.
Per-Anders

#3 - Mia

Herregud... när jag övningskörde med sonen för några år sedan så lärde jag mig att låta bilen rulla sakta mot rött ljus så behövde jag i bästa fall inte stanna alls. Bra för miljön.... Det här är alltså inte bra för bilen då! Hur man än vänder sig... (Det var jag som var satt bredvid sonen som övningskörde).

Svar: Så är det. Hur man än anstränger sig så blir det bara skit ändå.
Per-Anders