Karpe Diem befriar mig från Miss Decibel

 
Sambon sitter med sin iPad och spelar Festivalkampen. Ämnet är schlager och hennes ambition är att vinna biljetter till den svenska finalen av Melodifestivalen i Friends Arena. Vissa av frågorna kan hon inte svaren på utan ställer dem till mig. Exempelvis: "Vem sjöng Miss Decibel i Melodifestivalen 1978?".
 
"Ingen aning", svarar jag.
 
Rätt svar visar sig vara Kikki Danielsson. 
 
Någonstans långt bak i hjärnan kan jag faktiskt locka fram fragment av låten och utan att jag riktigt tänker på det börjar jag nynna på refrängen. Låten var ju trots allt en stor hit och jag hörde den säkert lite då och då på radion under slutet av 1970-talet.
 
Jag går in i vardagsrummet och gör upp en eld i öppenspisen. Värmen från elden värmer skönt och det är avslappnande att sitta och titta på lågorna. 
 
"Miss Decibel, var får du alla ljud ifrån? Vem har lärt dig alla höga toner?"
 
Plötsligt börjar jag nynna igen på låten. Irriterande! Miss Decibel är ju bara en gammal läskig dansbandslåt och en sådan vill jag inte ska ockupera min hjärna. Hjälp, vad gör jag?
 
Det finns bara en sak att göra. Ge moteld! Jag öppnar Spotify och spelar Halla Lille Nykommer med norska rapduon Karpe Diem. Härligt! Min hjärna är befriad och jag kan åter andas lugnt. 
 
Tyvärr har YouTubeklippet ovan inga rörliga bilder men låten låter som den ska.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, #blogg100, musik, Melodifestivalen
#1 - AnnaKK

Är det Norges bidrag till den stora eurovisionsfestivalen?? 8-) Kanske dags att bryta trenden med att "alltid" komma sist (vilket ju inte är sant, för häromåret vann de ju med... Ja, vad var det nu!? En ung mörk sötnos med en fiol... Minns du??? HÖR du??? ;-) Resten av dagen förväntar jag mej att du nynnar på just den låten - och dansar fram på jobbet!!! :-D)

Svar: Jag tror inte Karpe Diem är med i Eurovisionsfestivalen. Men om de skulle var med vore det kul.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Betydligt bättre än han med fiolen som vann för några år sedan.
Här är en norsk grupp jag skulle vilja se i eurovision, lite norsk Motorhead
http://www.youtube.com/watch?v=dc2JYcolphY

Svar: Ska kolla in videon vid tillfälle.
Per-Anders

#3 - Mia

Hmmm jag är dålig på att komma ihåg schlagers,... lyssnar inte heller så mycket på sådan musik så hur skulle jag då komma ihåg!??

Svar: Jag gillar inte heller schlagers. Men ändå fastnar låtarna. Det är därför det är så störande.
Per-Anders

#4 - BP

Visst är sån't irriterande när man nynnar på en låt som man egentligen inte ens gillar. Karpe Diem påminner om Dogge Doggelito och någon annan som jag inte kommer ihåg namnet på.

PS. Frugan kan alltid "fråga" Google om du inte kan svara;-) DS.

Svar: Fast man har bara några sekunder på sig att svara när man kör Festivalkampen.
Per-Anders

#5 - Micke

Ja du..en del sådana låtar som fastnar i "pallet" ibland. Vad ska man göra?
Ett tag sen nu något sådant hände mig, men sist det hände var det en hip-hop låt..lyssnade på den i tre veckor efter att ha hört den på jobbet.
Bra låt, bra text...så då var det ju ok ;)

Men kicki danielson? Nja..där går gränsen för mig.

Svar: Precis. Kikki D är över gränsen.
Per-Anders