Hur läser vi om 50 år?

 
Söndagsmiddag. Mustig fläskfilégryta med klyftpotatis och grönsaker. Vi samtalar med varandra irl. Min sambo (förskollärare till yrket) berättar att hon härom dagen pratade med barnen om bokstaven H. Arbetsbladet hon använde för att illustrera bokstaven H hade några år på nacken och innehöll bland annat en bild på en höhässja. Endast två av barnen visste vad en höhässja var för något.
 
"Intressant", sa jag.
 
Jag minns när jag själv var liten (typ 1960-talet) - då visste alla barn vad en höhässja var för något. På den tiden var Sverige fortfarande kvar i jordbrukssamhället och höhässjor var ett naturligt inslag i landskapsbilden. 
 
Bilder i skolböcker speglar den verklighet som för tillfället finns när böckerna trycks. Jag undrar vad skolbarn tänker när de om 50 år läser böcker tryckta idag. Kommer de att känna igen en tidning när de ser en sådan på bild? Finns tidningar på papper om 50 år?
 
Finns skolböcker av papper då?
 
Tänk när framtiden kommit så långt att skolbarn inte längre känner igen en iPad. Undrar på vilket sätt de då läser och tittar på bilder. Det skulle vara intressant att veta vilket året är då. Fast människor kanske inte läser överhuvud taget då. De kanske istället får all information trådlöst direkt in i hjärnan. Eller nåt.
 
Hässjan på bilden ser inte riktigt ut som dem jag såg när jag var barn. Men det var den enda gratisbilden på en hässja jag hittade på nätet. Bilden kommer från Fotakuten
 
 
#1 - Mia

Intressant fundering du presenterar som genast sätter igång mina celler. Jag vill också veta hur det ser ut om 50 år, hur barn lär sig och vilka bilder som visar sådant barn då känner igen... Men tji, får jag. Om 50 år är jag både död och begraven, det är jag helt säker på... :-)

Svar: Säg inte det. Medelåldern ökar från år till år.
Per-Anders

#2 - BP

Jo du, det kan man fundra över, även om vi då inte behöver bekymra oss om det mer. Men vi kanske titta mer från vårt moln däruppe och förvånas... eller inte.

PS. Tänkte på en sak som kollegan berättade. Hennes 6-åriga son går i första klass. Å om du tror att barnen lär sig skriva "på riktigt" så har du fel (som jag hade). Alla ungar har iPADS för att lära sig läsa... å skriva. Nja, det var nog bättre förr... DS.

Svar: Att det var bättre för - det sa man för 50 år sedan också.
Per-Anders

#3 - Lisbeth

fast det sägs gå fortare o fortare, med våra utvecklingsfaser... undrar varför? Och är det "bra" för oss?
Vi människor har trots allt en viss cykel för att kunna smälta intryck, en fysisk sådan, som är svår att hetsa snabbare - den är som den är. Hmm...

Svar: Ja, det går undan i svängarna.
Per-Anders

#4 - kalebass

Hur man än ser på saken så, visst är det mycket finare med hässjorna, höstackarna än dagens tråkiga plastbollar ! Jag har faktiskt varit med och byggt upp sådana i min ungdom, och även suttit ovanpå en höskrinda, dragen av en HÄST ! Om femtio år? Usch ja...

Svar: Kanske har vi digitala höhässjor om 50 år.
Per-Anders