Knepiga tankenötter om nötter

 
Det är dagen före nyårsafton och jag sitter i vardagsrumssoffan och tittar på en skål med nötter. Varför i hela friden har vi en tradition att äta nötter när det är jul? Finns det någon sorts religiös symbolik med nötter?
 
Hade Josef och Maria kanske bäddat med nötter i krubban när Jesus föddes? Eller kanske hade de tre vise männen med sig en påse nötter till det nyfödda Jesusbarnet? När jag googlar på nötter jul så hittar jag bland annat en artikel ur Nationalencyklopedin där det påstås att ungdomar förr, i samband med julen, lekte med nötter - lekar som hade en lätt erotisk underton. Minsann.
 
Bilden har jag tagit på ovan nämnda nötskål. Med det återstår bara att säga:
 
Gott Nytt År!
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Gott Nytt År, nyårsafton, nyår, 2013, 2014, Timrå, Sundsvall
#1 - Micke

Frugan var ju borta över julen här så detta med nötter föll i glömska helt och hållet..kom på det igår nere på Ica.

Men det gick bra utan också :)

Gott nytt år på dig.

Svar: Gott nytt år!
Per-Anders

#2 - Åke

Ja nötter ja... farmor hade nötter, mormor hade nötter och min mor hade alltid nötter till jul... nu har vi slutat med nötter, och ingen frågar efter dem längre. Jag stod och tittade igår på just nötter och hade funderingar... 1: det blir ett jäkla skräp. 2: man kan köpa dem färdigknäckta bara att stoppa i mun, köpa dem på lösvikt typ. Jag har då ingen aning! Jag frågar min sambo och hon har glömt bort varför man köper nötter. Gott Nytt År!

Svar: :)
Per-Anders

#3 - Åke

Ja nötter ja... farmor hade nötter, mormor hade nötter och min mor hade alltid nötter till jul... nu har vi slutat med nötter, och ingen frågar efter dem längre. Jag stod och tittade igår på just nötter och hade funderingar... 1: det blir ett jäkla skräp. 2: man kan köpa dem färdigknäckta bara att stoppa i mun, köpa dem på lösvikt typ. Jag har då ingen aning! Jag frågar min sambo och hon har glömt bort varför man köper nötter. Gott Nytt År!

Svar: Var sak har sin tid. Kanske nötter är på utdöende som julmat.
Per-Anders

#4 - Mia

I mitt barndomshem hade vi alltid nötter, främst hasselnötter och så några andra sorter också men inte så många av dem. När jag bildade eget hem tillsammans med sambo från Västergötland köpte jag nötter första året. Sambon var helt oförstående... ville inte ha. Tänk att det kunde smitta av sig på en nötälskare som mig, det är många år sedan jag köpte nötter för att knäckas och ätas. Däremot händer det till bakning... ;-)

Svar: Jo, det är en lite märklig tradition.
Per-Anders

#5 - anneli

Ojdå, erotisk underton. Där ser man. Man kanske skulle ta och gå och handla lite nötter då.....hahahahahahaha!
Gott Nytt på dig!

Svar: Gott nytt år!
Per-Anders

#6 - kalebass

Nötskålen hade en framträdande plats i min ungdom. Själva ljudet av knäckandet betydde jul. Numera har dom mer eller mindre försvunnit. Mycket märkligt... kan det ha att göra med nutidens stress? Finns inte tid för denna ritual. Gott nytt nötår på dig!

Svar: Själv är jag inte riktigt säker på hur nötterna dyker upp här hemma när det är jul. Plötsligt dyker de bara upp, liksom. Antar att det är nån familjemedlem som köper hem dem.
Per-Anders

#7 - Tony

... hur som helt ett riktigt Gott Nytt År!

Svar: Gott nytt år!
Per-Anders

#8 - Veiken

Nötter är vi allihopa....tada...... GOTT NYTT ÅR önskar jag dig! :)

Svar: Gott nytt år!
Per-Anders

#9 - Kenneth

gäller att inte leka med fel nötter :)

Svar: Nej precis. Då kan det göra ont.
Per-Anders

#10 - KajsaLisa

Låter underbart, bort med all hysterisk kommersiell julkonsumtion och fler erotiska lekar med nötter på julafton. Men hur fan placerar man in mormor i det?

Svar: Det är kanske just mormor som sitter på hemligheten hur man får till erotik med nötter.
Per-Anders