Funderingar i kön från mellandagsrean

 
Igår var jag och sambon på shoppingområdet Birsta och kollade in mellandagsrean. Man kan säga att vi inte var direkt ensamma där. Exakt samtliga parkeringsplatser var upptagna (det finns tusentals), långa bilköer ringlade sig genom området och bilar stod parkerade överallt där det fanns en liten yta tillgänglig - i diken och på trottoarer och på gräsmattor (nästan all snö har nämligen regnat bort här).
 
Man kan kan fråga sig varför man överhuvud taget åker dit när man vet vad det innebär. Vi blev ju inte direkt överraskande att mötas av ett bilkaos. Men nu var det ju så att vi tänker köpa ett nytt soffbord till vardagsrummet och därför skulle det vara helt perfekt om vi hittade ett när det var rea.
 
Men vi hittade inget bord vi ville ha. Och vi satt 25 minuter i bilkö för att ta oss ut från parkeringsplatsen. 
 
Nåväl. På väg från shoppingområdet ringlade sig ett stort antal bilköer som i ena änden av parkeringsplatsen sammanfogades till en enda bilkö, detta eftersom det finns endast en väg ut från området (vi snackar alltså om södra Birsta där man bland annat hittar Bauhaus och MediaMarkt). Som brukligt är tillämpade bilisterna "blixtlåsprincipen", dvs man släpper fram varandra så att varannan bil kan köra in i den gemensamma vägen ut. 
 
När vi kommit så långt att det var vår tur att bli sammanfogade i den gemensamma vägen ut insåg vi att två av bilarna från den andra bilkön vägrade att släppa fram oss. Förarna i båda bilarna stirrade utmanade på oss och körde så nära bilarna framför de kunde, bara för att visa att de minsann tänkte köra före. 
 
Det var då jag sa till sambon: "undrar hur snacket går i de där bilarna. Varför väljer de att inte släppa fram varannan bil när alla andra gör det? Lever de efter nån sorts princip där det gäller att alltid komma först?"
 
Någon som har nån teori där?
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Birsta, mellandagsrea, egoism, samarbete
#1 - Kenneth

Idioti i trafiken kallas det finns rätt många som har drabbats av den åkomman

Svar: Ja, det verkar så.
Per-Anders

#2 - Åke

Idioti! Exakt! Kugghjulsprincipen är nog enda stället i hela Sverige som det inte fungerar helt ut här. Vid ICA/Telia rondellen in till Birsta finns det en skyllt där folk uppmanas till kugghjul också. De tänkte nog också i kön: Här ska fan ingen komma före!

Svar: Jo, det är sant. Jag har stött på fenomenet att folk vägrar tillämpa principen på flera ställen häromkring.
Per-Anders

#3 - Veiken

Komma först är som nektar för vissa personer. Jobbigt för oss andra! Hur kan man utsätta sig för en mellandagsrea är mer än jag begriper. Lycka till med jakten på ett nytt bord! :)

Svar: Vi har hittat ett bord på nätet. Kanske skickar vi efter det. På det viset slipper man i alla fall parkeringsbekymmer.
Per-Anders

#4 - Micke

har varit med om liknande situationer ang blixtlåset där..man undrar ju hur folk tänker där.
Sista gången så körde jag bara rakt in i mellan de två som vägrade släppa in mig..den sista bilen där fick stanna ganska abrupt...varvid en annan bakomvarande bil körde rakt in i hans akter på bilen hans...det tyckte jag var kul...skadeglädjen du vet ;)

Nä..samarbete i trafiken underlättar ju om man säger så.

Ha de fint nu.

Svar: Samarbete lönar sig i de flesta sammanhang.
Per-Anders

#5 - Lennart

Jag och A åkte till Frölunda torg en dag innan jul. Jag sa att det är omöjligt att hitta en p-plats där nu men hon stod på sig. När jag hade kört runt på tre olika parkeringar där i en kvart sa hon åt mig att köra någon annanstans.

Svar: Ja, det är lika bra att åka iväg om man inte hittar någonstans att parkera.
Per-Anders

#6 - AnnaKK

Bilköer hör definitivt till såna ting som plockar fram det absolut sämsta i oss människor... :-/ Själv är jag närmast allergisk mot såna shoppingscentra där man kan fastna i trafikkaoset på parkeringsplatsen, och ställer hellre bilen långt därifrån och går en kilometer till entrén om det kan underlätta flykten därifrån sen när ärendena är uträttade... <:-)

Gott Slut och Gott Nytt År!! :-)

Svar: Gott Nytt År!
Per-Anders

#7 - anneli

En pussepåse? Vet du inte vad en pussepåse är? Jo det ska jag tala om att det är en av världens bästa uppfinningar. Man ger barnbarnen varsin återförslutningsbar påse, den fyller dom med pussar och stänger igen den. Dom har jag sen i min låda och kan ta en puss då och då när längtan sätter åt för hårt. ;) Bra va?!
Och nån teori om de där människorna har jag inte, men de verkar yngla av sig just på Rea-dagarna. Då är dom plötsligt överallt.
Gott nytt på dig förresten!

Svar: Smart idé det där med pusspåse. Tror jag ska ge en till sambon.
Per-Anders

#8 - Kenneth

Ja snart nytt år, nya möjligheter
Häng med på min utmaning

Svar: Ska fundera på din utmaning.
Per-Anders