Neil Young dämpar min ångest

 
Neil Young, amerikansk rockstjärna och en av mina absoluta favoriter när det gäller musik. Få artister kan framföra lugna och vackra sånger så underbart brutalt som han. Och när han kör sina hårt rockiga låtar är det få andra artister som kan förmedla känslan av musikalisk taggtråd som han gör. I positiv mening, alltså.
 
Jag brukar lyssna till Neil Young på fredagseftermiddagar när jag behöver neutralisera arbetsveckans alla ångestfyllda frustrationer. Likt vargen som ylar när det är fullmåne ställer jag mig då i köket och sjunger med i Hey Hey, My My. Efter en timme brukar jag vara lugn igen.
 
Under flera år har jag drömt om att kanske, kanske, någon gång dyker Neil Young upp på Konsertfesten i Sundsvall. Ännu så länge har han inte gjort det och jag har insett att han nog aldrig kommer att göra det heller. Detta med tanke på att Konsertfesten mer och mer börjar likna Allsång på Skansen och inte en regelrätt rockfestival.
 
För någon vecka sedan läste jag någonstans att Neil Young skulle komma till festivalen Way out West i Göteborg. "Tänk den som vore där ändå", tänkte jag då. Men turligt nog bestämde jag mig inte för att åka dit - därför att idag läser jag i media att Neil Young och hans band crazy horse ställt hela sin Europaturné. Orsaken är att gitarristen i bandet brutit handen. 
 
Tur i oturen för mig men synd om dem som köpt biljetter till Way out West. Som tur är finns YouTube, och på videoklippet ovan kan vi se och höra Neil Young braka loss i Hey Hey, My My.
 
 
Aftonbladet:
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Neil Young, Way out west, musik, Konsertfesten
#1 - Kenneth

JA med bruten hand kan det vara svårt o spela kanske

Svar: Ja. Frågan är varför man inte satte in en ersättare.
Per-Anders

#2 - BP

Neil Young är också en av våra absoluta favorit artister. Har sett honom live tre gånger i Stockholm, men hit har han inte heller kommit på bra mycket länge. Synd! Han, Lou Reed och Bruce Springsteen slår allt!

Svar: Undrar om Lou Reed lever än. Har inte hört talas om honom på ett tag.
Per-Anders

#3 - Jessica Högberg

Skön fredagsavslappning!!
Självklart rappade jag med Petter;)

Svar: Härligt!
Per-Anders

#4 - anna

Jag var där. Jag missade honom IGEN! Lite avis på de som tänkte gå, men som inte gjorde det. Tur i oturen så är det bara en 30 minuters resa för mig, andra hade ju rest betydligt längre för att få se honom.

Svar: Hoppas Neil Young gör ett nytt försök snart att spela i Sverige.
Per-Anders

#5 - Åke

Neil Young är en av min lillebrors stora favorit, jag tycker han är helt ok. Jag har själv suttit och lyssnat på massa John Cougar Mellencamp låtar idag i det skumma väder vi har... Mando Diao hördes över till mig igårkväll.

Svar: John Mellencamp tillhör också skaran av mina favoriter.
Per-Anders

#6 - Veiken

Sonen och hans sambo har ett festivalpass och missade som så många andra Niel Young, men dom sa att det finns så mycket annat som är bra att lyssna till. Tyvärr är det nästan omöjligt att slänga in en gitarrist med så kort varsel. Det skulle inte funka musikaliskt utan få repa tillsammans ett par dagar! Livet är inte lätt alla gånger! :(

Svar: Jo det är nog så.
Per-Anders

#7 - Micke

Jo..lider med dem som köpte för att få se young och bandet där..men så kan det gå ibland :(

Men det fanns ju en massa andra band..så helt lottlös blev man väl inte där..men surt var det ju :(

Svar: Läste i media att festivalen blev bra ändå, utan Neil Young.
Per-Anders

#8 - Mia

Neil Young lyssnar jag gärna på. Goda musikupplevelser är fantastiska... jag hoppas på en sådan kommande vecka... ;-)

Svar: Kommer Neil Young till dina hemtrakter?
Per-Anders

#9 - Kenneth

Har ett projekt på gång ....

Och nu kommer det en inbjudan till att deltaga i projektet...
Har haft lite svårt att få in folk till detta via bloggen så
därför prövar jag att bjuda in så här.

Projektet är alltså att ha gästblogsinlägg på min blogg ett år framöver.

Och jag hade hoppats att få ihop 18 deltagare för då räcker det att ni skriver 3 inlägg som

jag då kan fördela över årets veckor.


första inlägget skall vara ett fritt inlägg, börja med ett allmänt inlägg. Liten presentation

av dig själv o sen kan du ju välja o göra ett inlägg om precis vad som helst, stickning,

fiske, bärplockning, sjukdomar osv osv.

inlägg två ska handla om djur och

tredje inlägget om mat.

I djur och mat temat får man sen skriva helt fritt ex. Tema djur. Kan vara en roligt episod

med ett djur eller hur det var när du fick ditt första eller kanske varför du aldrig har haft

djur eller hur du ogilla labförsök med djur alltså helt fritt inom temat.


Sådär har du förutsättningarna och om jag hoppas på att dra igång detta snarast men först när

vi fått ihop folk :)

Och du det måste inte vara 1000 ord eller 200 sidor utan det räcker gott med ett kort inlägg

och du behöver inte ha en egen blog.

Det enda jag behöver ha är email, samt namn och ev. blogadress och de tre inläggen som gärna

kan innehålla bilder med. Har du en blog länkas det till den naturligtvis :)

Så kom igen nu och anmäl dig till mitt projekt :)

Detta kan bli kul, intressant och spännande.

Svar: Ska fundera lite på det där.
Per-Anders

#10 - KajsaLisa

Visst är det tråkigt, jag har upplevt det själv när man kommit till en tom konsertlokal. Man får ju tillbaka pengarna, men det var ju bandet man ville se.

Svar: Precis. Så är det.
Per-Anders