Hånflinet bekräftar bara skulden

 
Jag läser i media om Arbetsförmedlingens generaldirektör som fått sparken från sitt uppdrag. Misslyckade arbetslöshetsprojekt, missnöje bland personalen och skyhöga tjänstemobilräkningar tros vara några av skälen till att hon lyfts bort från sin direktörspost (de egentliga skälen är än så länge hemliga eftersom regeringen inte vill berätta varför man sparkat generaldirektören).
 
Angeles Bermudez-Svankvist förefaller vara en ful fisk i maktens vattendrag. 
 
I media ser jag bilder på Bermudez-Svankvist som tagits i samband med att hon fick beskedet att hon tvingats bort från sin direktörspost. På bilderna ler hon ett självsäkert leende; som om hon försöker säga: "Jag har inte gjort något fel. Jag tänker inte erkänna någonting. Jag är oantastlig". 
 
Angeles Bermudez-Svankvist är inte den första makthavaren som reagerar med ett självsäkert leende när de ertappats med händerna i syltburken. Jag minns när jag för en massa år sedan såg TV-bilder från rättegången mot  Arne Treholt, den norske politikern som sedermera dömdes för landsförräderi och spioneri.
 
När han gjorde entré i rättegångssalen log han stort, ungefär som en politiker på valturné, när han tog i hand och hälsade på sina bekanta. Detta trots att han stod anklagad för ett av de allvarligaste brott man kan begå mot sitt land. I stället framstod han bara som en looser som desperat försöker se ut som en vinnare.
 
Om jag skulle bli anklagad för ett allvarligt brott, och i synnerhet om jag var oskyldig, skulle jag definitivt inte reagera med ett hånflin. Istället skulle jag nog bli väldigt kränkt över denna anklagelse, och sedan väldigt fokuserad så att jag med all kraft kunde bevisa min oskuld. I själva verket skulle jag nog inte kunna tänka mig så många situationer som vore mer allvarliga.
 
Det självsäkra flinet är nog egentligen den främsta bekräftelsen på skuld.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Angeles Bermudez-Svankvist, politik, arbetsförmedlingen, makt, demokrati
#1 - Johanna

Så fort jag ser denna människa så ser jag rött.. Tycker att hon ser anskrämlig ut och att hon har förskingrat en massa pengar gör inte saken bättre..

Svar: Fast hennes negativa handlingar är egentligen värre än hennes utseende.
Per-Anders

#2 - BP

Ja du! Jag nämnde henne också i min blogg idag. Men seriöst P-A: skulle inte du hånflina/skratta/le om du visste att du kunde casha in drygt 142 000 kr varje månad till december 2014 utan att röra ett finger???!!!!! Det skulle jag göra.

PS. Å det är ju inte första gången hon får ett sådant fint "avgångsvederlag". Glöm inte att din och min lön finansierar hennes lyx. Å då tjänar du och jag troligen bara 1/4 del av hennes månadslön... DS.

Svar: Fast det beror på vem betalade min månadslön på 142 tusen utan att behövde prestera något. Om det vore skattepengar skulle det inte kännas bra för mig.
Per-Anders

#3 - Kenneth

ja dari ligger nog ett sanningens ord

Svar: Kanske är det så.
Per-Anders

#4 - Veiken

En satans kärring helt enkelt!
Snacka om att helt tappa sin verklighetsförankring.... TVI!

Svar: Typ.
Per-Anders

#5 - annika

Å om hon inte haft sin lön kvar - hade hon blivit tvungen att uppsöka sin fd arbetsplats då - som arbetsökande? Eller fått någon slags snedspark uppåt till något annat uppdrag?
Jag skulle klara mig jättelänge på hennes månadslön - skulle nog kunna säga "hejdå kommunen" en stund!

Svar: Så är det.
Per-Anders

#6 - anneli

Kanske inte så svårt att le när man vet att kommer att få över hundratusen i månaden trots att man är utan jobb.
Man mår illa..........

Svar: Precis.
Per-Anders

#7 - KajsaLisa

Det perfekta leendet beror nog på att hon är utbildad tandläkare. Hon är faktiskt det och om det var på dom kvalifikationerna hon hamnade där vet jag inte.
Sen begriper hon nog inte så mycket heller :)

Svar: Hon är säkert duktig på att borsta sina tänder.
Per-Anders

#8 - KajsaLisa

Oj,det blev något knas på länkningen här :)

Svar: .
Per-Anders

#9 - Micke

Vissa har ju ordnat det för sig...i hennes bransch avsätts man inte utan sparkas vidare till ett annat välavlönat arbete...arbete förresten...nä..tidsfördriv är vad de har många..ett välavlönat sådant som de beskyddar och försvarar till varje pris..de är minsann tillgängliga dygnet runt brukar de säga..därav den höga lönen/arvodet...jo..jag tackar jag :(

Svar: Hon kanske skulle satsa på att bli karriärcoach istället.
Per-Anders

#10 - Lennart

Hörde en intervju med henne dagarna innan hon blev avskedad. Hon lät väldigt uppåt, optimistisk och hon hade ju inte gjort något eller några fel. Alla tyckte ju om henne enligt henne själv.

Svar: Trodde hon ja.
Per-Anders