Full fart mot en ny (kunglig) vecka

 
Det är söndag kväll och jag förbereder mig för en ny arbetsvecka som blir min andra efter semestern. Jobbet rullar nu alltså på som vanligt igen. Typ.
 
Fast den här veckan kommer att innehålla ett inslag som jag inte varit med om förut. Jag ska nämligen få träffa Kungen. Ja, alltså den kungen. Kungen över Sverige, Carl XVI Gustaf.
 
Nu kommer jag väl inte att få träffa honom personligen, och prata med honom eller så, men jag kommer i alla fall att få se honom - på håll.
 
Kungen och drottningen är nämligen ute på riksturné med anledning av att han varit kung i 40 år och under den här veckan kommer de att besöka delar av Medelpad och Ångermanland. Och det är där jag kommer in. Under besöket ska kungaparet bland annat besöka några enheter som tillhör företaget där jag jobbar och som delaktig i personaltidningen har jag fått i uppdrag att fotografera detta. 
 
Att fotografera Kungen på studiebesök är dock förenat med en del formaliteter. Enligt programmet kommer media att hänvisas till något som kallas fotofållor och för att få tillträde till dessa måste man i förväg ansöka om ackreditering. Det har jag gjort och om jag blir beviljad att få en sådan så får jag hämta ut den från myndigheterna mot uppvisande av legitimation. 
 
Mer om mitt minglade med kungligheterna senare i veckan.
 
Bilden ovan har ingenting med kungligheter att göra. Den tog jag för ett par månader sedan när jag blev bjuden på en liten båtfärd av goda vänner.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Kungen, semester
#1 - Åke

Vilken spännande vecka! Fota kungligheter inte illa :) Ser ut att ha varit en fin tur på alnösundet :) Till höger bakom bropelaren syns min arbetsplats :) (de högs skorstenarna) Fint fångad bild akterut, ni ser ut att läckert susa fram i hög fart :)

Svar: Det blev en rejäl vågformation i vattnet.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Vilklen härlig bild :)

Svar: Tack.
Per-Anders

#3 - BP

Vilken fantastisk bild! Å kungen lär nog inte susa fram som du gjorde i den båten.
Tycker det är skithäftig att du troligen får träffa kungen. Liiiite synd är det ju att det är just du som kommer att bli "hovfotograf". Jag menar du har ju skrivit några inlägg om att du inte gillar kungahuset.
Vem vet - du kanske får en pratstund ändå. Läs på bara så att du inte glömmer Ers Höghet eller nå't sån't;-)

Svar: Fast roligast vore att bli fotat tillsammans med Kungen och Silvia.
Per-Anders