You gotta play the game

"Det måste matcha", säger sambon. "Färger på olika plagg måste matcha varandra. Man kan inte kombinera orange och ljusblått och inte heller ha en mönstrad tröja över en mönstrad skjorta", säger hon. 
 
"Nähä..?", säger jag.
 
Själv har jag aldrig tänkt så mycket på det där och har egentligen inga problem med att kombinera orange och ljusblått. Jag tycker faktiskt att det är riktigt snyggt.
 
Fast det här är ju en kvinnlig-manligtgrej och jag har lärt mig att spela spelet. Om man tillhör det manliga könet och vill leva ett tryggt och säkert liv ska man alltid se till att säga något positivt när färgerna matchar. Det gör jag.
 
För säkerhets skull gör jag det även när det gäller andra saker än kläder. Exempelvis igår när jag plötsligt såg en lila braständare och ett gem i samma färg ligga bredvid varandra på köksbordet. Snabbt ropade jag till sambon. "Titta! Gud, vad snyggt den där tändaren och det där gemet matchar varandra". 
 
"Jaha..?", sa sambon.
 
Fast ibland står jag på mig. Som exempelvis härom dagen när vi båda konstaterade att trägavlarna (som idag är blå) på vårt hus borde målas om. 
 
"Kan vi inte måla gavlarna i en annan färg, typ orange?", sa jag.
 
"Det går naturligtvis inte", sa sambon. "Orange matchar inte våra blåvitrandiga markiser ovanför fönstren".
 
"Nähä..?", sa jag. 
 
Nedan ser vi hur husgaveln ser ut i dag - blåmålad. Allra längst ner ser vi hur det skulle ha kunnat se ut om vi målat den orange. Snyggt va?
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, #blogg100, villaliv, kvinnligt, manligt
#1 - BP

Älskar den lila tändaren och gemet. Perfekt matchning där.
Å jag skulle absolut stå på mig med din orangea husgavel. Så himla snyggt, betydligt snyggare än bebisfärgen blå måste jag säga.

Om du gillar orange ska du nog kolla min blogg idag;-)

Svar: Egentligen är det en mörkare nyans av blått men färgen har bleknat med åren.
Per-Anders

#2 - annarkia

orange, ja varför inte
blir ju lättare att hitta ert hus och allt..

Svar: Precis. Ingen annan i gransskapet har orangea husgavlar.
Per-Anders

#3 - Veiken

Hahaha! Du lär dig! Snygg matchning gem + tändare! :) Det skadar inte att lyssna på sambos ibland! :)

Svar: Jag brukar för det mesta lyssna på sambon. Hon är mycket klok.
Per-Anders

#4 - Lennart

Jag gillar den orangea färgen, den piggar upp huset.

Svar: Orange är snyggt.
Per-Anders