Jag blev (nästan) lurad av bedragare på nätet

Det är en konstig värld därute.
 
Jag tänker på den där gången för några år sedan när sambon och jag weekendsemestrade i Amsterdam. Vi befann oss på flygplatsen Schiphol och skulle checka in inför hemresan. Det var fruktansvärt mycket folk och vi försökte hitta till rätt incheckningsdisk i den oerhörda trängseln.
 
För ett ögonblick släppte jag taget om bagagevagnen för att kolla efter något i mina fickor, men endast efter några sekunder kom en vakt fram till oss och påpekade att vi inte fick släppa uppmärksamheten över vårt bagage, inte ens för en sekund. Innan han gick vidare sa ha trött "you see, it´s a strange world out there".
 
Samma konstaterande gjorde jag själv igår kväll. Det började med att jag fick ett meddelande på Twitter med texten "HAHA you gotta see this" samt en bifogad länk. Jag tänkte mig inte riktigt för utan klickade på länken och vips kom en inloggningsruta till Twitter upp.
 
Senare på kvällen insåg jag att jag blivit utsatt för ett försök till nätfiske. Meddelandet var egentligen falskt och hade skickats till mig utan avsändarens vetskap. När jag (dumt nog) angav mina inloggningsuppgifter i den falska Twitterrutan, skickades automatiskt liknande meddelanden i mitt namn till en massa andra Twitteranvändare. 
 
Som tur var gjorde en av dem, som fick ett sådant falsk meddelande, mig uppmärksam på vad som skett och jag kunde byta mitt lösenord. Förhoppningsvis är nu faran över för min del men det känns inte så kul att mitt misstag orsakade att även ett antal andra Twitteranvändare fick "mitt" bedragarmeddelande.
 
Det gäller alltså att vara på sin vakt, både på nätet och i verkliga livet.
 
It´s a strange world out there.
 
Bilden ovan har min sambo tagit. När vi besökte Schiphols flygplats fanns där en jetmotor i ankomsthallen som 50-pluskillar kunde leka i.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om nätfiske, phishing, datavirus, lösenord, Twitter, blogg100, #blogg100, Timrå
#1 - Micke

Nä..man får vara försiktig med vad man klickar på..har klarat mig än så länge någorlunda..inga virus heller..fast nu har jag ju Linux så man är ju ganska så fri från sådana grejer...jo..det är en konstig värld vi lever i.

Ha en fin kväll. :)

Svar: Coolt! Linux är ju proffsens operativsystem.
Per-Anders

#2 - mimmione

Fattade att något var fel när adressen till länken var twytter

Svar: Ok. Det missade jag.
Per-Anders

#3 - Lennart

Ja, det finns "fula gubbar" och elakingar lite här och var

Svar: Precis.
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Själv funderar jag på att gå i pension, jag har fått två meil i år om att jag har en förmögenhet att hämta ut av en okänd rik släkting som dött utomlands.
Tänk vilket sammanträffande två rika okända släktingar som dör inom loppet av ett par månader.
Inte ens min egen släkt kände till dom.

Svar: Det verkar som om det bara är att slå till då.
Per-Anders