Hur såg vi ut på 1980-talet ut?



Det stundar firmafest på jobbet. Temat är 80-tal och frågan är vad jag ska ha på mig. Själv får jag ingen spontan reflex av 1980-talsmodet - vad hade man egentligen på sig då? För mig är 80-talet bara någon sorts mellanperiod som inte utmärktes av vare sig spännande musik eller snygga kläder. 1960- och 70-talen var roligare. Då fanns det hippies, respektive punkare och musiken var definitivt mer spännande. Men 80-talet..? Det enda jag minns från 1980-talet var tramsig discomusik.
 
Men jag har lyssnat uppmärksamt på diskussionerna under förmiddagsfikat de senaste veckorna. Där pratas det om pudelfrisyrer, axelvaddar och pastellfärger. En kollega beskrev 1980-talets klädmode som "brett och kort". "Ta något plagg du använder nuförtiden och kör det länge i torktumlaren. Då blir det 80-tal", sa han.
 
Så frågan är om jag ska satsa på knallgul pudelfrisyr, pastellgröna byxor eller blommig kavaj med axelvaddar. Hm... jag funderar vidare.

 

Läs även andra bloggares åsikter om firmafest, 80-talet, 60-talet, 70-talet, pudelfrisyr, blogg100, #blogg100

#1 - esterii

Hej, kikar in som ny här lämnar ett litet spår och blir nyfiken så ska kika vidare. Hoppas du vill kika tillbaka och lämna ett litet spår:) Snygga frisyrer:)

Svar: Fast jag tror det är rätt mycket jobb med att få till de där frisyrerna på bilden.
Per-Anders

#2 - Veiken

Du kan vara en övervintrad hippie - dom finns ju kvar än, fast tiden har gått! ;)

Svar: Bra idé. Hippies är trevliga.
Per-Anders

#3 - BP

Kolla här:
http://www.liketotally80s.com/top-80s-fashion-trends.html

PS. Vilken tur att du inte blev helt kapat med dessa fräcka hackers. Ds

Svar: Bra länk. Blir inspirerad.
Per-Anders

#4 - Mia

80-talet kändes som ett stort frågetecken för mig också. Det var det årtiondet jag blev mamma och minns inte så simpla grejer som modet... ;-) Helt uppslukad av bebislivet.

Vilken bra sida du fick av BP, jovisst, minns jag när jag får det framför näsan... Det kan nog bli en trevlig 80-talsfest för er!

Svar: Jag blev också förälder på 80-talet vilket upptog hela mitt fokus under en rad år.
Per-Anders

#5 - annelie

Tack fina du för de tröstande orden! Och visst har du rätt, närheten till kontinenten är ju inte alls fel!

Svar: :)
Per-Anders

#6 - Tony

Så länge 70-talet stannade kvar in i 80-talet (1982-83) kände jag mig ganska hemma. Under resten av 80-talet var det hus och barn som upptog mina sysslor och tankar och tur var väl det.
Tipset är, kör säkert kort klä dig ala 1981-82 det är lika med 70-tal :-)

Svar: Jag kände mig också mer hemma i 70-talet.
Per-Anders

#7 - Micke

Mycket glamrockare på den tiden...pudelfrisyrer som du skrev...jo...läder och nitar var väl en annan del av 80-talet också...kunde man sen inte mer än tre ackord på en gitarr så blev man rockstjärna...älskar 80-talet jag..min glans dagar om man så säger..mycket läder och nitar...upp och nedvända krucifix...jodå...det var tider det.

Sen att alla bra tv-serier på den tiden numera finns i min DVD hyllar gör ju att det känns extra gott.

Länge leve 80-Talet :)

Svar: Nitar och läder..? Ok, det ger mig ju ytterligare varianter på möjliga outfits.
Per-Anders