Stoppa datorn - jag vill gå hem!

Igår var jag på konferens med deltagare från hela Europa. Vid lunchen satt jag mitt emot en man från Tyskland och vi pratade om stress, överfulla inboxar och hur dåligt man kan må om man jobbar för mycket. Han berättade att det finns företag i Tyskland som under vissa tider under dygnet stänger ner sina e-postservrar - enbart för att få de anställda att sluta jobba.
 
"Företagen slår igen servrarna exempelvis klockan 19 och startar dem igen klockan 7 på morgonen", sa han.
 
"Smart", sa jag.
 
Idag, vid lunchtid, tänkte jag åter på det han berättade. Tänk att man med en så enkel åtgärd, som att slå av en strömbrytare på en server, kan stoppa ett helt företags verksamhet. Visst, jag vet att det egentligen krävs lite mer än så, men att tvinga hem de anställda genom att göra deras datorer oanvändbara kanske vore något även för svenska företag.
 
Fast då tycker jag man kunde slå av dem klockan 14 istället. Särskilt på fredagar.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Stress, e-post, utmattning
#1 - Selma

Jag hade jobbat undan jag igår och satt noll på min balanslista. Då var det nån annan som ville ha noll på sin balanslista också som skickade ett mail och plötsligt hade jag ett jobba som väntar igen.

Svar: Det går som runt hela tiden.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Det finns ett gammalt talesätt som säger, att den som har gott om tid, tillbringar den ofta hos dom som inte har det.
Nuförtiden använder man email till sånt. Då kan man tillbringa sin tid hos fler, som inte har det på en gång tyvärr.

Svar: Typ så.
Per-Anders