Okänd tingest i gräsmattan

Härom dagen hittade jag ovanstående tingest på en gräsmatta i Sundsvall. Jag föll omedelbart ner på knä och tog en bild. Frågan är bara vad den märkliga tingesten är för något.
 
Själv tycker jag det liknar en banan som är på väg att explodera men det är nog en teori som troligen inte håller. Bananer är ju inte speciellt kända för att explodera och i synnerhet inte på gräsmattor i Sundsvall.
 
Är det då en blomma? Eller är det kanske en svamp?
 
Någon som vet?
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Höst, foto
#1 - Mia

Fjällig bläcksvamp.

Den kan vara mycket god, i klass med kantarell, men en helt annan smak. Den kan också vara mindre god, jag tror det beror på var den växer. Den växer i gräsmattor eller grässlänter... Den får dock inte bli bläckig om man ska äta den.

För så där 20-30 år sedan fann jag många som sådana som var jättegoda, men på senare år jag inte sett några... kanske har jag kollat för dåligt i grässlänter, hade nästan glömt bort den svampen.

Svar: Jag tog den här bilden på en gräsmatta som finns på en industriplats. Jag tror inte jag jag smakat bläcksvamp någon gång.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Tycker det ser ut som en ung fjällig bläcksvamp. Men fråga någon för säkerhets skull innan, ifall du skall provsmaka. Men undvik alkohol i så fall, dom har en viss antabuseffekt.

Svar: Kanske inte värt att blanda drinkar på bläcket då.
Per-Anders

#3 - Catta

Helt klart en banan som håller på att explodera :D

Svar: Ja, den ser lite uppblåst ut.
Per-Anders

#4 - Selma

Jag tror också att det är en explosionsmogen banan.

Svar: Undrar om den sprutar bläck när den exploderar.
Per-Anders

#5 - Snejky

Tyvärr vet jag inte vad det är...& ingen direkt fantasi just nu att gissa heller...
Men lite häftigt att hitta & fiota den, tycker jag...
Önskar en toppendag....

Svar: Önskar detsamma!
Per-Anders

#6 - Beppan

Du har ju redan fått svar - men här är en adress du kan ha användning för! En webbsida med ett högst aktivt forum, där man kan få svar på många frågor om svamp.
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Coprinus_comatus

Svar: Tack för det!
Per-Anders

#7 - Beppan

Glömde ju din undran....
Minnessstenen är rest i Bodö framför allt till minne av de Bodöungdomar som miste livet eller skadades på Utöya. Minnesstenar finns på andra platser i Norge också. Händelserna engagerade inte bara Oslo utan befolkningen i hela Norge har enats mot terrordåd och för att värna om demokratin.

Svar: Ok.
Per-Anders

#8 - Micke

Har inte sett nån sån på länge..fast jag bor ju i storstaden numera...kan bero på det förstås..!

Ha de bäst

Svar: Vem vet. Det kanske finns bläcksvamp på någon gräsmatta i någon park även i Götet.
Per-Anders