Det gäller att hitta hajpen

Aktuellt på SVT 2 visade härom kvällen ett inslag om ett experiment vid ett universitet i USA 2010. Experimentet gick i korthet ut på att man via två olika meddelanden (som skickades till två olika grupper människor) på Facebook uppmanade folk att rösta i kongressvalet. Det ena meddelandet innehöll praktiska fakta om valet, exempelvis om vallokaler och kandidater, och i anslutning till meddelandet fanns en knapp där man kunde bekräfta att man röstat.
 
Det andra meddelandet innehöll samma fakta men dessutom kunde man se vilka av ens Facebookvänner som redan röstat. Resultatet blev att oerhört många fler som sett det senare meddelandet gick och röstade. Bland dem som fått det första meddelandet var det lika många som röstade som inte fick något meddelande alls. 
 
Vad lär vi oss av detta? Jo, det vi redan visste. Nämligen att människan är ett flockdjur och följer helst de övriga individerna i flocken. 
 
Men experimentet visar också att det viktiga inte var vad man röstade på utan att. Drivkraften hos många är alltså att göra som alla andra.
 
Det här är en kunskap som är viktig för både politiker och näringsliv. Det är egentligen inte så viktigt vad man säljer eller vilket budskap man har. Det viktiga är att lyckas skapa en hajp som får människor att känna grupptrycket. Där finns nyckeln till framgång.
 
Bilden: Hajpat eller inte, när gruppen Kent spelade på Sundsvalls Konsertfest tidigare i år var det många människor som samlades i flock. Jag var en av dem.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om hajp, hype, flockbeteende, Facebook, politik, Kent, Sundsvall, Timrå

Kommentarer
Postat av: KajsaLisa

Säkert påverkas man omedvetet. Men jag tycker att blir det för hajpat får jag själv avsmak. Det känns liksom överreklamerat, kanske därför som jag inte skaffat Facebook än. Men nu gjorde den ju lite nytta i alla fall. Lever dom i som dom själva beskriver det "världens största demokrati" så är det väl själva fan att dom måste ha Facebook för att gå och rösta.

Svar: För dem som sysslar med marknadsföring av olika slag är grupptryck ett bra sätt att styra folks beteenden. Samtidigt gäller det för oss som befinner oss i "fårskocken" att vara uppmärksam så vi inte blir lurade.
Per-Anders

2012-10-26 @ 12:15:44
URL: http://kajsalisasblogg.wordpress.com
Postat av: kerstin

Bra tanke, och så rätt Du har!

Svar: Facebook har större betydelse for opinionsbildning än vi tror.
Per-Anders

2012-10-26 @ 15:21:33
URL: http://kailiyinyang.blogg.se
Postat av: Lennart

Jag brukar se det klassiska flockbeteendet i vårt stora köpcentrum lite då och då. Speciellt på fredag eftermiddag, då springer det horder med köpgalna människor där. Valet over there in the US verkar bli spännande, det är väldigt jämnt mellan de två kandidaterna.

Svar: Jag hoppas Obama vinner.
Per-Anders

2012-10-27 @ 10:55:46
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se
Postat av: Micke

Grupptryck förknippas ju ofta med negativa grejer, men det kan användas åt andra hållet också vilken är bra att veta.

Men som du skriver..man ska vara på sin vakt...helt rätt :)

Svar: Precis.
Per-Anders

2012-10-27 @ 11:40:18
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


Tweets by @pasokvist



Evenemang och konserter


Evenemang och konserter