Våga vägra vuxenpoäng

Det är förmiddagsfika på jobbet. Två köer ringlar genom fikarummet, en till tappkranen med kaffe och en till tevattnet. Kön till tevattnet är kortare och i den står jag. Jag gillar nämligen inte kaffe.
 
En kollega säger: "Va..? Dricker inte du kaffe?"
 
"Nä", svarar jag. "Kaffe ger alldeles för många vuxenpoäng. Dessutom är te godare".
 
När vi sätter oss vid fikabordet blir ordet vuxenpoäng diskussionsämnet. Vi som sitter vid bordet är i åldrarna från ca 25 år till ca 55 och vi diskuterar vad som förutom att dricka kaffe ger vuxenpoäng. Gemensamt kommer vi fram till följande lista:
 
- Ha hemtelefon.
- Se film på en VHS-spelare.
- Äga en bil av kombimodell.
- Skicka e-post.
- Använda mobilen till telefonsamtal.
- Få ont i benen när man reser sig från att ha suttit på en stol.
- Mangla lakan.
- Ha kreditkort.
- Prenumererar på en dagstidning. 
 
Jag inser därmed att mina vuxenpoäng blir ganska många. Kanske inte så konstigt ändå. Jag är ju trots allt 54 år.
 
Underlag för fortsatta diskussioner:
- Vad är vuxenpoäng för dig?
- Är vuxenpoäng något man bör eftersträva eller är det bara skämmigt?
 
 
På nätet:
 
Läs även andra bloggares åsikter om vuxenpoäng, kaffe
#1 - Lotta

Vilket kul diskussionsämne
det är riktigt illa för mig
Inget kaffe,
... hemtelefon,
...VHS spelare,
....manglade lakan,
....ingen dagstidning
....värkande ben,
min mobil är till sååååååååååååå mycket,
jag får nog se över mina vuxenpoäng.

Ha en bra dag!

Svar: Jag vill ha så få vuxenpoäng som möjligt men de blir många ändå.
Per-Anders

#2 - Micke

Ingen "poäng" med sådant tycker jag ;)

Men ändå..vuxenpoäng för mig?

Betala räkningar. (i tid till och med)
Använda telefonen till att bara ringa.

eh..ja...sen vet jag inte....är ju bara 43..har några år kvar ;)

Ha de bäst.

Svar: Så kan det gå.
Per-Anders

#3 - Jessica Högberg

ha ha... att byta gardiner till jul... ;)

Svar: De poängen missar jag också.
Per-Anders

#4 - AnnaKK

Funderar på om det där med att börja klippa gräsmattan bara för att grannen håller på att göra det, kan sorteras in i samma lista... Men det är nog nån annan slags stämpel man ska ha på sej om man faller för sådant grupptryck!? <:-)

Svar: Om sådant ger vuxenpoäng då får jag inte några där. Jag klipper vår gräsmatta betydligt mer sällan än våra grannar.
Per-Anders

#5 - Selma

En del vill man ha men hemtelefon har jag ingen och inte ringer jag just i telefonen heller.

Svar: Kanske mest sms?
Per-Anders

#6 - Selma

Inte manglar jag lakan heller fast te har jag aldrig lärt mig gilla.

Svar: Jag brukar aldrig mangla tvätten. Däremot gillar jag att stryka.
Per-Anders

#7 - Annelie Esséus

Vuxenpoäng klingar bra i mina öron, det är nåt positivt tycker jag. Fast de sakerna du räknar upp ger inga vuxenpoäng alls för mig.
Vuxenpoäng får man när man gör ett bra val av nåt slag, tex visar civilkurage.
Försöker komma på fler exempel men det står still i huvudet så jag får inga poäng alls idag. ;)

Svar: Din aspekt på vuxenpoäng är intressant tycker jag, den har jag inte tänkt på. Vuxenpoäng för mig är när man inte längre har ett barns lekfullhet utan går in i vuxenvärldens fasta statusramar.
Per-Anders

#8 - Mia

Riktigt vuxen är jag inte om jag ska döma av din poänglista... Kommer aldrig att bli heller. Men nog sjutton uppfyller jag vissa kriterier...

En intressant frågeställning du gjort i detta inlägg, ska fundera vidare på det...

Svar: Vi blir nog alla vuxna till slut - varken vi vill eller inte.
Per-Anders

#9 - KajsaLisa

Kul grej, här kommer några förslag, till bägge könen.
Dressman
Lågklackade loafers eller seglarskor.
Veta vilken verkstad som är billigast på kamremsbyte på Volvo V70 inom en radie på 1 mil ( 3 mil i glesbygd )
Odd Mollyblus
Ullared
Tro att man är ett finansgeni när ens aktiefond gått upp 5 %
Paraply
Paraply på rockfestival. ( Kan det bli värre. )
Undra varför inte Toto spelar på festivalen
Veta namnen på bönderna i Bonde söker fru.
Servera middag på en bädd av ... med korslagda grönsaker ovanpå.
Tro att man kan bygga ett hus när man sett på Martin Timell.

Svar: Bra förslag. Jag brukar i alla fall inte ha paraply på rockkonserter.
Per-Anders