Om SD, multikultur och Betnér direkt

Ikväll har jag sett Betnér direkt på TV 5. Ämnet för kvällen var invandring och integration och bland gästerna fanns Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna. 

Programledaren Magnus Betnér öppnade med att han ville avskaffa nationalstaten och Jimmie Åkesson kontrade med sitt vanliga gamla tugg att det är det mångkulturella samhället som orsakar alla problem. Istället vill han bevara det han kallar folkhemmet som grundar sig på "riktig" svenskhet. 

Tyvärr blev den fortsatta diskussionen ganska pladdrig. Betnér tar i så han nästan spricker och hans argumentation mot Jimmie Åkesson och hans Sverigedemokrater blev mer affekterad än fokuserad. 

Samtidigt tråcklade Åkesson in sig i ett resonemang att det inte är invandrarna som är problemet utan att det är den svenska invandringspolitiken som orsakar segregation och utanförskap.

Själv tycker jag att ett öppet och mångkulturellt samhälle är att föredra framför slutenhet och inskränkthet. Därmed ger jag inte mycket för Sverigedemokraternas visioner som bara spelar på folks rädsla för det främmande. Problem med segregation och utanförskap löser man naturligtvis inte genom att utestänga vissa befolkningsgrupper. Istället måste vi underlätta att människor möts och lär känna varandra. På det viset kan ett samhälle utvecklas.

Jag fasar för hur framtiden kan bli om Sverigedemokraterna får politiskt inflytande i samhället.

Det här var det sista programmet i denna omgång av Betnér direkt och någon ny omgång är tydligen inte planerad. Trots att diskussionerna ibland kan bli lite yviga gillar jag den raka och oslipade debatten i Magnus Betnérs program och hoppas på ytterligare en omgång av serien.

Jag har tidigare bloggat om Betnér direkt. Läs här.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - Zarah

Detta är ett ämne som borde vara historiskt, det har ju pågått massor med år. Även i Norge är det mycket åsikter om invandrare i stort och om invandringen, trist.



Jag brukar säga till folk som uttrycker sig negativt om invandring att Sverige hade inte haft den standard vi har om vi inte haft invandring. Samma gäller för Norge. De har jätteproblem med personal till vården, många duktiga invandrare är helsepesonell. Hur skulle det sett ut utan dem, det verkar inte de som är negativa till invandringen fundera över.

#2 - Marina

Jag har sett några av programmen via datorn och har absolut planerat att se det här också!

#3 - Per-Anders

Zarah: Håller med. Ett öppet samhälle är bättre än ett slutet.



Marina: Förhoppninsvis blir det ytterligare en omgång av programserien.

#4 - Stellan Bojerud

Jag satt med min vän dr RG, som är läkare på Karolinska Universitetssjukhuset. Han kommer från Irak. Plötsligt sade han:

- Migrationsverket har inget förstått. De tror att alla invandrare har samma kunskaper och behov. Vad har jag gemensamt med en arbetslös kameldrivare från Somalia?