Falska antivirusprogram nutidens bondfångeri



Förr kallades de bondfångare, idag tar de datavirus till sin hjälp. I grunden är de dock samma simpla tjuvar som bara vill lura av oss våra pengar.   

Jag läser i Aftonbladet.se om bedragare som säljer falska datavirusprogram via telefon. På något vis känns det som om rätt många varningsklockor skulle ringa om någon ringde upp mig, pratade engelska, ville koppla upp sig på min dator samt erbjöd mig att köpa en produkt för 2400 kronor. Trots varningssignalerna finns det ändå de som går på det.

Jag fick själv "erbjudandet" om att skaffa antivirusprogrammet XP Antivirus 2012 som egentligen visade sig vara själva dataviruset. Hela datorn kraschade men tack vare min datahackande sambo fick vi till slut liv i datorn igen. Läs om det här.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Micke

Skulle aldrig ens köpa ett antivirusprogram även om det var riktigt...kalla mig gärna dum..men det där har blivit en sån ordentlig mjölkkossa för vissa företag att hälften hade varit nog :(



Nä..lite sunt förnuft och ett litet gratisprogram fungerar bra...fast har man inget sunt förnuft och dessutom klickar på länkar som den värsta..ja..då kan det nog vara läge att köpa ett ordentligt .)

#2 - Beate

Ja du lärde dig den hårda vägen och kommer nog aldrig göra om misstaget.

Annars håler jag helt och hållet med Micke. Vi använder AVG och det funkar alldeles utmärkt!

#3 - Per A

Den sista tiden har vi haft många samtal från engelsktalande med indisk brytning som försökt få oss att gå in på datorn för att kontrollera en möjlig säkerhetsrisk. Jag tyckte det var väldigt obehagligt...

#4 - Selma

Folk är så fräcka. Ingen hejd på hur fräcka de är.

#5 - Micke

Kör med Panda jag...funkar utmärkt :)