Loreen - artisten som vågar bry sig



Loreen är inte bara en vinnarartist på scenen, hon är också en artist med civilkurage. I samband med sitt besök i diktaturstaten Azerbaijan, där hon deltog i finalen av Eurovision Song Contest, träffade hon även människorättsaktivister för att lära sig mer om situationen i landet. Det hedrar henne. Hon verkar vara en artist som bryr sig - och står för det.

Azerbaijan hade satsat hårt för att göra Eurovisionsfinalen till ett propagandaspel. Istället lyckades Loreen att flytta (i alla fall lite) fokus till förhållandena i landet. Att bry sig spelar roll.

Om två år, 2014, anordnas ishochey-VM i Vitryssland. Vitryssland styrs med järnhand av diktatorn Lukasjenka och frågan är om någon i idrottsvärlden vågar stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter i samband med det evenemanget.

Kanske får vi se en demokratisk vår även i de forna Sovjetländer som fortfarande biter sig fast i diktatoriska statsskick.

Loreen är en artist som berör - på fler än ett sätt. När det var ett faktum att hon vunnit beklagade sig Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder över vinsten på Twitter och tyckte det var "tråkigt för Sverige". I sittTwitterflöde antydde han att hon inte var en värdig representant för Sverige. Varför, kan man undra.

Bloggat:
Peter Andersson
Annarkia


Aftonbladet:
Risk för kaos på Arlanda
”Fattar inte ni att det kanske sårar mig?”
Tusentals fans hyllade Loreen
Albin friade till Loreen
Hon leder Eurovision song contest

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - AnnaKK

Åh, jag håller med dej fullständigt här - hon verkar vara väldigt mycket mer än bara en artist! Tyvärr lyckas jag inte gilla hennes låt - men jag tycker det var hur kul som helst att den höll hela vägen till segern, även om jag inte såg varken programmet eller hade koll på omröstningen...



Bilvrak i trädgården har jag så det räcker och blir över. Ska jag mejla över ett??? (Sonens folkrace-skrot).

#2 - Beate

Ja, Loreen är "positivt" annorlunda,. Det såg man redan när hon intervjuades medan omröstningen pågick.

Hon väcker uppmärksamhet på ett visst sätt. Åsså är hon inte blond heller...



Svar: Jo Sol är en svag öl, men kombon öl och lime är så himla god. Dessutom är jag inte så förtjust i starköl men 5,6?% alkohol eller mera. Sol eller Corona är mina favo ölen under sommaren: läskande, gott och... somrigt!!!

#3 - Zarah

Ojdå, ishockey-VM i Vitryssland... ska Sverige delta där? Vitryssland kallas ju ibland för Europas sista diktatur...

#4 - Zarah

Tillägg: Hörde/läste någonstans att Loreen är feminist... det inger respekt i mina ögon... Förr hade vi en hel del artister som tog öppet politisk ställning, vet inte varför det dog ut. Blev det månne fult med politiska åsikter eller att offentliggöra dem? Heder åt Loreen, säger jag också som för en vecka sedan inte hade en aning om att hon fanns eller vem hon är...

#5 - Micke

Diggar henne skarpt faktiskt...en artist som hon skulle jag inte alls ha nåt emot att se fler av.