Bra debatt hos Betnér direkt



Det är måndag kväll, tillika valborgsmässoafton, och jag har just sett tv-programmet Betnér direkt på TV5. Det var första gången jag såg programmet och jag måste säga att det var en positiv överraskning.

Den yttre formen för programmet är som traditionell talkshow med programledaren vid ett skrivbord flankerad av ett antal gäster. Men till skillnad från andra talkshows som bygger på trams och ytlighet (exempelvis Hellenius hörna) ger programledaren Magnus Betnér utrymme för en rak och ärlig debatt, ofta med en humoristisk underton.

Temat för kvällens program var välgörenhet och bland annat diskuterades Humorgalan (som sänds i TV 4 ikväll). Själv tycker jag välgörenhet definitivt har sitt berättigande och kan vara ett bra sätt att samla in pengar till exempelvis katastrofområden. Däremot är jag lite kluven till just Humorgalan, dels för att programmet har ett ganska snyftigt upplägg och dels för att det inte är speciellt humoristisk.

I programmet påpekades att det oftast är diktaturländer som får ta emot Svenskt bistånd (och även insamlade pengar från välgörenhet) och att det finns en betydande risk att pengarna hamnar hos diktaturregimerna och inte hos de fattiga medborgarna. Visst är det så. Därför är det viktigt att säkerställa så att biståndet används på ett konstruktivt sätt i mottagarländerna.

Själv ger jag regelbundet bidrag till Röda Korset därför att jag tycker det är självklart för mig att avvara en del av det överflöd som jag faktiskt har. Det vill säga: sett ut svenskt perspektiv har jag inget överflöd men jämfört med stora delar av den övriga världens fattigdom tycker jag att jag har utrymme att dela med mig.

Ger jag då pengar till välgörenhet därför att jag på ett bekvämt sätt vill döva mitt samvete? Nej, jag tycker inte det. Mitt bidrag kanske inte är så stort men det är ändå ett strå till stacken som förhoppningsvis kan hjälpa någon behövande någonstans i världen.

Av samma skäl tycker jag det är rätt att en del av mina skattepengar går till bistånd för att hjälpa utsatta och fattiga medmänniskor i andra länder.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

En sak kan man ju vara helt säker på det man inte gett eller gjort det kommer definitivt inte till nytta.

#2 - Beate

Borde nog titta lite mera på tv märker jag. Har inte ens hört talas om programmen.

"Being good by feeling good" eller...

Nja, ge pengar till galor/välgörande ändamål är inte min grej. Det är ju bara de stora som uppmärksammas. Så nej, det är inget för mig.

#3 - Märta

Visst är han bra som programledare, Betnér. Missade tyvärr avsnittet du skriver om men kan tänka mig att det var intressant.



Många är myterna om att bistånd och välgörenhet inte kommer till nytta eller att man bara ger för att döva något slags samvete man förväntas ha.. Konstigt tänk!



Själv ger jag med glädje och blir lika glad var gång jag får ett livstecken från vårt fadderbarn i Afrika eller ser hur mycket som samlas in under galor.



Selma här ovan formulerade det klokt!

#4 - Per-Anders

Selma: Precis. Håller med om det.



Beate: Det var mer eller mindre av en slump som jag råkade se programmet.



Märta: Fadderbarn är ett väldigt konkret sätt att hjälpa de som är utsatta. Tummen upp!

#5 - KajsaLisa

Det var första gången som någon skrivit något som fått mig att sakna TV 5. Lyssnade på honom när han hade ett eget program på min favoritstation Bandit 106,3. Brukar inte följa galorna, men kör själv autogiro på Rädda Barnen, tycker det är en lösning som passar mig.

Självklart var himlen röd i verkligheten :)

#6 - Per-Anders

KajsaLisa: Även jag är lite förvånad att han har sin talkshow på TV5. Utbudet på den kanalen brukar ju präglas av deverse såpaskräp. Synd bara att programmet har så sen sändningstid.

#7 - Marina

Betnérs program kan jag faktiskt se här också tack vare teknikens under och jag håller med - det är verkligen bra! Gillar absolut honom!

#8 - Annelie

Jag för min del har lite svårt med Bertner, men har inte sett hans program, kanske skulle ta och göra det. Kanske ser man honom med andra ögon sen. Däremot håller jag med om humorgalan, inte speciellt kul alls.

#9 - Micke

Nä...sånt gör man ju inte för att döva sitt samvete...man vill ju hjälpa nån.

Har haft två fadderbarn en massa år nu, när morsan dog tog jag över hennes fadderbarn också..så då var vi uppe i tre...nu har en knatte vuxit upp så det åter är två.

Man måste ju ställa upp...!



Gillar Betners program och så..men jag tycker han generaliserar en hel del..lite för mycket för min smak ibland..men det är väl det som kallas humor antar jag.



Men sådana hjälporganisationer...jo...bra att de finns...men man måste ju förstå att folk inte litar på dem efter allt med tex röda korset...jag är skeptiskt till alla såna organisationer när de ledande har alldeles på tok för mycket ersättning för sitt uppdrag...känns fel..ruggigt fel...!



Tillönskar dig en superb dag i solen...!

#10 - Lotta

Det där programmet får jag nog avsätta lite tid för. Röda Korset skänkte jag pengar också till förr men det slutade jag upp med när jag jag läste hur mycket av pengarna som går åt till andra syften än det jag ville bidra med mina små medel. Nu så ger jag en slant till cancer forskning för barn i stället.



Solen skiner och jag med den :-)

#11 - Per-Anders

Marina: Coolt att kunna se svensk TV på andra siadan jordklotet.



Annelie: Hans standup-föreställningar kan ibland bli lite flamsiga men det var just därför som jag blev positivt överaskad av hans TV-show.



Micke: Coolt med två fadderbarn.



Lotta: Jag fortsätter att ge till Röda Korset. Litar trots allt på dem.

#12 - Zarah

Röda Korset är jag skeptisk till, men finns många sätt att idka välgörenhet om man det vill. Jag är för tanken på fadderbarn igen.



Tänk ibland när jag läser bloggar upptäcker jag att jag måtte ha blivit en sådan där gammal människa som inte känner till personer eller företeelser folk i verkligheten snackar om... och det gör jag här... vem tusan är Betnér? Tror inte jag hört talas om den mannen, men så idkar jag inte TV:n speciellt mycket heller... :-)